Hallo allemaal! Ik lees nu al een paar maanden mee, maar het duurt nu niet lang meer voor ik onder het mes ga (11 november bij dr. Niessen), en het lijkt me fijn om wat contact te kunnen hebben met lotgenoten, dus tijd voor een voorstelrondje.
Ik ben Claudia, 34 jaar, en ik heb in 2008 een borstvergroting ondergaan bij Cosmea in Hengelo, omdat ik van mezelf vrijwel geen borstontwikkeling had en daar erg onzeker over was. Ik weet niet meer welk merk de implantaten waren (maar wil daar wel nog achteraan voor het geval ze van Allergan waren), ik weet wel nog dat ze 325 cc inhoud hadden en onder de spier geplaatst zijn, omdat ik zo weinig eigen borstweefsel had. Ik ben zo van een cup niet-bestaand (zelfs AAA was nog te groot voor mij) naar een 70D cup gegaan, inmiddels is dat een 75C cup. Of dat alleen is omdat ik in de afgelopen 13 jaar wat aangekomen ben en de verhouding dus veranderd is, of omdat er toch ook wat volume verdwenen is uit de implantaten, weet ik niet.
Ik was heel blij met mijn mooie nieuwe borsten, hoewel ik het wel altijd jammer vond dat het linkerimplantaat wat hoger geplaatst leek te zijn dan het rechter, met veel meer volume aan de bovenkant. Die zag er daardoor, vond ik, wel erg duidelijk uit als een protheseborst. Nu vraag ik me af of dat geen overmatige kapselvorming vanaf het begin geweest is. Maar ach, vertelde ik mezelf: geen enkele vrouw heeft twee precies dezelfde borsten, en ik héb nu tenminste borsten. Dus al met al was ik heel blij met mijn keuze.
Toch ging ik vorig jaar nadenken over een (eenzijdige) wissel, want die linkerborst zat me toch wel dwars, en ze zaten er inmiddels al 12 jaar in. Al had ook ik het verhaal gekregen dat deze toch écht niet konden lekken, wat je ook deed, want het waren cohesieve implantaten dus daar kon echt niks mee gebeuren. Yada, yada, yada. Fijn idee, natuurlijk, maar inmiddels weet ik wel beter.
Ik ging onderzoek doen, en kwam zo eigenlijk uit bij de verhalen van vrouwen die ziek geworden waren van hun siliconen protheses. Die had ik al wel ooit gehoord, natuurlijk, maar ik dacht dat dat bij mij niet aan de orde was, want ik had geen klachten. Dat was vast iets heel zeldzaams waar alleen grote pechvogels mee te maken kregen. Maar hoe meer ik las, hoe meer ik besefte dat ik ook risico liep. Eerst wist ik niet zo goed wat ik daarmee moest, want ik was heel bang voor hoe mijn borsten eruit zouden komen te zien als ik de protheses er gewoon uit zou laten halen. Ik ben nog jong én vrijgezel, dus ik zag het echt niet zitten om met twee uitgelubberde lege zakken rond te gaan lopen. Maar toen hoorde ik van de mogelijkheden van lipofilling, en dat veranderde de zaak. Toen besloot ik dat ik geen enkele goede reden had om nog risico te lopen, en dat ik in plaats van een prothesewissel voor explantantie van beide protheses met lipofilling zou gaan.
Dit forum heeft me enorm geholpen bij het vinden van goede pc's die dat zouden kunnen doen, en ik ben langs geweest bij dr. Kappel en dr. Niessen. Die hebben allebei vastgesteld dat er bij mij sprake is van kapselvorming baker IV, wat niet best is, maar ergens ook wel weer handig, want daardoor krijg ik de explantatie vergoed van de verzekering (in ieder geval gedeeltelijk). Wat dat mij zegt is dat mijn lichaam dus ook reageert op de siliconen, maar er tot nu toe, goddank, goed in slaagt om de siliconen ingesloten te houden en de schade binnen de perken te houden, anders was ik wel ziek geworden. Maar zoals dr. Kappel ook zegt, het is waarschijnlijk een kwestie van tijd voor dat niet meer lukt en ik ook ziek word. Ik ga daar niet op wachten, dus ze gaan er z.s.m. uit.
Dus 11 november is mijn dag! Ik word geopereerd door dr. Niessen (ik heb alle foto's hier bekeken en vond zijn resultaten het mooiste, en het is ook gewoon een beetje een intuïtieve keuze geweest), explantatie met meteen lipofilling. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat -- ik ben vrij slank en sportief (1,66 meter en 59 kilo), dus ik vind het best spannend, ik ben heel benieuwd hoeveel vet hij kan oogsten. We gaan het zien

Liefs,
Claudia