Heel begrijpelijk dat je je niet lekker in je vel voelt. Veel sterkte voor jou!

❤ Ook alle andere dames. Helaas lees ik niet alle berichten...
Wilde in dit topic nog even laten weten dat er ook een grote groep vrouwen juist zeer veel gaat afvallen door de implantaten. Ik was er 1 van.
Hoe je lichaam reageert, heeft te maken met jouw eigen constitutie (is genetisch bepaald). Dit heeft invloed op welke problemen onstaan, zoals een te snel werkende schildklier, hoewel dit wel minder voorkomt dan de traag werkende. Of ernstige maag-, lever- en darmproblemen. Daar had ik last van waardoor ik jarenlang ondergewicht had. Ik schommel zelfs na 10 jaar explantatie nog steeds op de rand van ondergewicht. Hoewel de mate van ondergewicht vele malen minder is. Ik moet er wel bij zeggen dat iedereen een eigen lichaamsbouw heeft en ook een eigen hoeveelheid vet, vetverdeling en metabolisme. Sommige mensen zijn tenger (zoals ik) anderen wat voller. Wat voor de 1 ondergewicht of overgewicht is, is dat niet voor de ander. De BMI berekening is daarom ook wat achterhaald. Bij de BMI berekening wordt geen rekening gehouden met je lichaamsbouw/lichaamstype en de verhouding spiermassa en vet. Ook dat maakt de BMI berekening ongeschikt.
Je kunt je eigen lichaam of vetcellen niet voor de gek houden, want ze hebben een geheugen en zullen altijd allerlei stofjes vrijmaken waardoor er o.a. meer hongergevoel of trek ontstaat zodat ze weer terug kunnen keren naar hun oorspronkelijke staat. Dit gebeurt ook versterkt na lang vasten wanneer het lichaam in een overlevingsmodus komt. Daarom is vasten zeer slecht. Dit mechanisme zit in de mens, omdat de mens vroeger moest kunnen overleven bij lange periodes van voedselschaarste.
Het lichaam streeft altijd naar evenwicht en probeert de hoeveelheid vet die je hebt vanaf je tienerjaren (vanaf je tienerjaren komen er geen nieuwe vetcellen meer, maar kunnen slinken of juist toenemen in grootte) vast te houden. Zelfs bij liposuctie komt een deel van het vet terug, maar meestal op andere plaatsen. Soms helaas ook rondom de organen. Daar is veel onderzoek naar gedaan. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat afvallen onmogelijk is, maar het vergt wel levenslange discipline en ook verdieping in wat juiste, gezonde voeding is en inzicht in de werking van je eigen lichaam. Een dietist of leefstijlcoach kan iemand daarbij begeleiden. Zij kunnen mensen leren een gezonde leefstijl en voedingspatroon te krijgen.
Veel liefs, Luna❤