Heb ik B6 stapeling? Komt dit door chlorella? Wat kan de oorzaak zijn van tintelingen in mijn benen?

Deel tips of stel vragen.
Luna MKS

Ongelezen bericht 01 nov 2020 10:26

Hoi lieve Zus,

Ik heb voor je uitgezocht wat er in de supplementen zit.

In de multi van Solgar zit 5mg pyridoxine. Dit is de verkeerde vorm die door veel van onze vrouwen moeilijker wordt afgebroken en kan gaan stapelen. Bij deze vorm is het belangrijk om de andere vitaminen en mineralen in de juiste verhoudingen te hebben, omdat het moet worden omgezet in de lever. P5p is direct beschikbaar.
Verder zijn de andere B’s ook niet goed… Jammer, ik had echt gehoopt dat Solgar dit inmiddels had aangepast.
Je hebt maar 1 potje geslikt, dus maak je verder geen zorgen. Als dit de reden was van een hogere serumwaarde, dan loopt het inmiddels zeker al terug, want je bent al lang geleden gestopt.

Het poeder van Bonusan is redelijk goed. Met bioactieve B’s en ook organisch gebonden mineralen. Alleen zeer jammer dat ze er ook de niet actieve vorm van foliumzuur in hebben gestopt. Ik zou dus liever kiezen voor het poeder van Vitals.
Zoals ik in een ander topic schreef kan de niet actieve foliumzuur bij ons ook gaan stapelen. En het geeft ook neurologische klachten... https://www.natuurdietisten.nl/kans-op- ... 0niet%20op
Daarbij heeft Vitals ook een veel lagere B6 in haar multi waardoor je dit makkelijker kunt doseren. Eventueel kun je apart een B6 icm met magnesium gebruiken als je lichaam dat nodig heeft.
Ik vind 5 mg p5p voor een multi best hoog eigenlijk.
Je hebt de helft van de pot gebruikt zeg je en sinds de zomer niet meer genomen?
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat dit de oorzaak is van je klachten. Maar zo wel en als je al sinds de zomer bent gestopt, gaan de waarden al omlaag.
Ik zou het poeder sowieso niet meer gebruiken. Waarschijnlijk is het ook niet goed meer. Een pot is meestal niet meer dan 4 maanden houdbaar, dus ik zou het niet meer nemen, want de vitaminen en mineralen oxideren snel en worden juist schadelijk.

De magnesiumtablet heeft maar 1,5 mg p5p dus dat is niet veel gelukkig.

De hoeveelheid B6 in de chlorella is te verwaarlozen als je dat vergelijkt met het poeder van Bonusan, dus maak je daar geen zorgen over ok?

Als ik kijk naar je B12 waarde is het duidelijk van serumwaarde, want actief B12 geeft nooit zulke hoge waarden. Mijn serumwaarde zit rond de 1500. Mijn actief B12 zit rond de 150.

Mijn intracellulair foliumzuur zit rond de 2050 nmol/l. Ik denk dat ze bij jou de serumwaarde hebben geprikt…. Staat er meer info bij je uitslag? Zijn de uitslagen in nmol per liter?

Waarom is alleen B1 geprikt en B2 niet? Juist B2 is belangrijk, omdat het nodig is voor de omzetting van B6. Je kunt namelijk een normale B6 waarde of zelfs te hoge waarde hebben in je serum, maar dat betekent niet dat dit in je cellen zit. Juist wanneer het niet kan worden omgezet gaat het stapelen…

Ik vind je B6 waarde echt niet gek hoog hoor, de referentiewaarden zijn nu anders. Ik denk dat je arts dat niet weet. Bij 42 – 200 nmol/l zou je binnen de grenzen zitten.
Hier wat linkjes:
https://www.diagnostiekvooru.nl/uploads ... l-2017.pdf
https://www.zuyderland.nl/wp-content/up ... n-KCHL.pdf
https://www.voedingonline.nl/page/Nieuw ... itamine-B6
https://www.certe.nl/zorgverleners/huis ... -b6-a-en-e

Helaas verschillen referentiewaarden soms veel tussen laboratoriums. Maar als ik je zeg wat mijn waarde was, dan schrik je minder van de jouwe denk ik. Ik zat rond de 700! 🤣
En had dus echt zware klachten. Maar bij mij was het niet duidelijk voor artsen. Ik had zware hoofdpijnen en dit is geen bekende klacht bij B6. Ik heb het allemaal zelf moeten uitdokteren en bloedonderzoeken gevraagd, want ik vermoedde dat het aan de B6 lag. En heb dit toen ook aan Lareb gemeld, zodat ze dit ook als bijwerking meenemen.

Klachten door B6 treden meestal pas bij heel hoge waarden op, dus het lijkt me sterk dat dit de reden is van je klachten. En een tekort aan de B’s en bepaalde mineralen geeft juist neurologische klachten... Wel is het zo dat de gevoeligheid voor het krijgen van klachten bij een overdosering natuurlijk verschilt per persoon. Maar er is inmiddels veel onderzoek gedaan naar B6 en de referentiewaarden zijn om die reden aangepast. Jouw waarde valt gewoon binnen de normaalwaarden.

Omdat je arts geen totaalbeeld van je vitaminen en mineralen heeft geprikt die belangrijk zijn in het verhaal, is het heel lastig om te weten waar het aan ligt. Neurologen hebben hier eigenlijk heel weinig verstand van.

Nog wat vragen:
Wanneer begonnen je tintelingen?
Was dit al tijdens de siliconen of pas na het beginnen met supplementen?
En wat voel je precies?
En ben je al gestopt met de supplementen of slik je die nog?
Hoe lang geleden ben je gestopt?

Ik ga de topics bij het deel supplemtenten eens splitsen en goed indelen. In het topic over multivitaminen komt B6 stapeling ook al aan de orde geloof ik en veel meer.

Ik zal dit deel uit dit topic ook apart gaan zetten ok, maar niet vandaag denk ik.

Ik hoor je antwoorden wel.

Kusss!💋💋💋
Luna MKS

Ongelezen bericht 01 nov 2020 10:46

Van wanneer zijn deze waarden eigenlijk?

Als het wel aan de suplementen lag en je bent al een paar weken gestopt, komt het goed hoor! Niet bang zijn mop!!!

Ik zou niet stoppen met vitamine C en D en zeker niet met omega3. De rest een tijdje. Minimaal 4 maanden. Daarna langzaam weer iets proberen, maar let op supplementen met hoge doseringen. 5 mg B6 is gewoon teveel voor een multi

Ontgiften doet je lichaam toch wel hoor. Er zijn ook vele anti oxidant drankjes die zeer goed zijn. Let erop dat er geen toevoegingen aan zitten. Verder kun je natuurlijk zelf drankjes maken. Smoothies enz.

Alles komt goed!❤
Geef maar antwoord op de vragen ok?

😘💕💕💕

Ps. Misschien kun je op zoek naar een orthomoleculair arts. Die hebben hier meer verstand van. Reguliere artsen houden niet zo vanvitaminen maar wel van medicijnen😉
Hier vind je artsen:
https://www.mbog.nl/therapeuten-artsen/ ... ehandelaar
Let op dat je voor een arts kiest. Vind ik pernoonlijk fijner.
Valt onder aanvullende verzekering helaas😔
Luna MKS

Ongelezen bericht 01 nov 2020 11:15

Wilde je nog zeggen dat ik dus ook zo panisch werd van B6 dat ik op een gegeven moment weer een tekort kreeg.... En dat is ook niet goed.

Ik zoek even voor je op welke waarde ik nu heb.

De verhoogde waardes kunnen vrij snel zakken zodra je stopt, dus komt goed!!!👍
Hoewel ik echt twijfel of dit wel de oorzaak van je klachten was. Misschien weet de arts het ook niet, dat kan. Dan zeggen ze dat het dat is. En natuurlijk heb je volgens zijn lab een te hoge waarde, maar bij anderen weer niet.
Ik vind dat ook vreemd hoor die grote verschillen overal. Dat is met veel bepalingen zo. Enorme verschillen tussen laboratoria🤨
Luna MKS

Ongelezen bericht 01 nov 2020 11:43

Hier gaat je broek van afzakken🤣
Screenshot_20201101-112257_Drive.jpg
Zoals je ziet, hanteren zie hier echt hoge waarden.

105-500 nmol/l is goed😳
Dit is een bedrijf waar je bloed kunt laten prikken. Dit bedrijf werkt vanuit de orthomoleculaire geneeskunde. De normaalwaardes zijn binnen de orthomoleculaire geneeskunde altijd hoger.
Ik probeer voor de gulde middenweg te kiezen. Vooral bij B6😉

Nu slik ik er tijdelijk weer een paar keer 20mg p5p bij. Zeker niet iedere dag. Om de waarden weer omhoog te brengen.
Maar mijn B6 was nadat ik volledig stopte met B6 vanwege de extreem hoge waarde, drastisch gezakt naar de 26. Zeer slecht hoor! Dus zo zie je maar hoe lastig het is.
Zusss

Ongelezen bericht 01 nov 2020 11:44

Lieve Luna,

Allereerst wat ontzettend lief dat je zo uitgebreid antwoord 😘💕💕 zo waardevol en super attent ook!!

Je hebt mij ook kunnen gerust stellen, ik zal 4mnd stoppen met alle multi's en de chlorella enzo.
Bonussen poeder gaat weg.
Kan ik de geopende chlorella zak wel bewaren? Zit zo'n sluitstrip op. (Hoewel er na openen wel beperkt houdbaar staat, maar vraag mij af of de werking echt verminderd of dat dat uit commercieel oogpunt is)

Inderdaad jammer van Solgar...en ook jammer dat de arts dit adviseert terwijl dit juist niet goed is....

Omega3 zal ik daarentegen dan weer gaan slikken, dat deed ik niet meer omdat dat volgens de arts niet nodig was. Deze had ik ook van Solgar. Is die goed of ook niet?

De uitslagen zijn van begin oktober, vorige week kreeg ik de uitslag.

Wat je over de B2 zegt is interessant...ga daar mee naar de huisarts.
Ook omdat ik net zag dat ik heel vaak ontstoken mondhoeken heb en dit hier bij hoort. En als deze veel met de B6 samenwerkt kan dat interessant zijn.
Ga tevens aanvragen of ze dan de actieve B12 wil prikken. Nog meer tips om mee te nemen qua prikken?

Helaas staat er niets over mmol o.i.d
Onduidelijk dus.😬

De tintelingen had ik al voor explantatie, eigenlijk sinds 2019. Dat jaar kreeg ik veel klachten, ook andere. Alles werd extremer.
Na explantatie werden de tintelingen veel erger.
Tintelingen in mijn benen en voeten. Gevoel op watten te lopen. Gevoel van mieren op mijn benen.

Het gevoel van op watten lopen heb ik al jaren maar mijn vorige huisarts schreef dit toe aan de B12.
Ik weet het ook niet, het is wel fors erger allemaal en de neuroloog houd het inderdaad op de te hoge B6...

Hoop door te stoppen dat het gauw over gaat.
Een orthomoleculair arts moet ik toch ook echt overwegen.. ga ik morgen goed naar kijken. Mijn eigen risico is nu toch al op 😉😀 thnx

Dankjewel lieve Luna😘💕
In 2020 bevrijd na 20 jaar ☯️
Op naar een gezond(er) lichaam ⚖
Zusss

Ongelezen bericht 01 nov 2020 11:47

Luna MKS schreef:
01 nov 2020 11:43
Hier gaat je broek van afzakken🤣
Screenshot_20201101-112257_Drive.jpg

Zoals je ziet, hanteren zie hier echt hoge waarden.

105-500 nmol/l is goed😳
Dit is een bedrijf waar je bloed kunt laten prikken. Dit bedrijf werkt vanuit de orthomoleculaire geneeskunde. De normaalwaardes zijn binnen de orthomoleculaire geneeskunde altijd hoger.
Ik probeer voor de gulde middenweg te kiezen. Vooral bij B6😉

Nu slik ik er tijdelijk weer een paar keer 20mg p5p bij. Zeker niet iedere dag. Om de waarden weer omhoog te brengen.
Maar mijn B6 was nadat ik volledig stopte met B6 vanwege de extreem hoge waarde, drastisch gezakt naar de 26. Zeer slecht hoor! Dus zo zie je maar hoe lastig het is.
😱
Lees het nu, was 1 minuut voor mijn post😉
Inderdaad lastig zeg
Luna MKS

Ongelezen bericht 01 nov 2020 11:59

Lieverd, je actief B12 zal goed zijn hoor, omdat je injecties krijgt. Ik denk dat je rond de 200 zit. Je foliumzuur lijkt juist wel laag... Maar ik weet niet wat ze geprikt hebben. Lijkt er niet op dat het de intracellulaire foliumzuur is. Juist die is belangrijk icm B12. Lange tijd B12 toedienen zonder foliumzuur (in vorm van folaat) gaat dit in je lever opmaken...

Ik zou echt naar een orthomoleculair arts gaan. Er speelt teveel door elkaar heen. Zij kunnen alle stoffen samen onderzoeken. En een advies geven. Het kost wel weer een hoop geld... valt niet binnen eigen risico maar uit aanvullend pakket. En anders aftrekken van de belasting.

Ik denk echt dat er meer is bij jou en er juist tekorten zijn. Ergens zit er een disbalans. Juist omdat je ook al zo lang B12 tekort hebt en injecties krijgt. Een B12 tekort staat nooit op zichzelf. En alleen B12 behandelen en de rest niet kan schadelijk zijn.

Ben je wel eens bij het B12 instituut geweest? Misschien een optie?

Ik wou dat ik meer voor je kon doen😔

Ik wens je heel veel sterkte lieverd!🌷💝
Luna MKS

Ongelezen bericht 01 nov 2020 12:03

Nog even een opmerking over het advies te stoppen met omega3. Juist omega3 is heel erg belangrijk voor ons, dus horen we altijd te slikken. Omega3 verlaagd ontstekingen en beschermd ons tegen auto-immuun reacties. Hetzelfde geldt voor vit D. Waarom hebben ze dat niet geprikt? Cohen schrijft ons zeer hoge doseringen voor. Ik wed dat jouw waarde onder de 60 zit.
Vit D is een sleutel vitamine voor vrouwen met ASIA net als omega3.
Zusss

Ongelezen bericht 01 nov 2020 12:10

Luna MKS schreef:
01 nov 2020 12:03
Nog even een opmerking over het advies te stoppen met omega3. Juist omega3 is heel erg belangrijk voor ons, dus horen we altijd te slikken. Omega3 verlaagd ontstekingen en beschermd ons tegen auto-immuun reacties. Hetzelfde geldt voor vit D. Waarom hebben ze dat niet geprikt? Cohen schrijft ons zeer hoge doseringen voor. Ik wed dat jouw waarde onder de 60 zit.
Vit D is een sleutel vitamine voor vrouwen met ASIA net als omega3.

Oké duidelijk Luna, ik neem je advies ter harte!
Je adviseert een orthomulucair arts? Zie veel therapeuten in de link, voorbij komen of is dat ook goed?

Wat je zegt over de B12 dat is inderdaad vreemd en nooit onderzocht. Al meer dan 10jr injecties...

Heb je een goede tip voor Omega 3?

Hoop dat mijn huisarts bereid is alle vitamines te prikken 🙏🏻🙏🏻
Thnx😘💕💕
Luna MKS

Ongelezen bericht 01 nov 2020 12:23

Lieverd, ik zal vanavond of morgen de rest beantwoorden ok. Over de chlorella en omega3.

Moet nu weer stoppen...😔

🥰😘
Luna MKS

Ongelezen bericht 01 nov 2020 12:57

Voordat ik het vergeet wil ik nog wat zeggen over mijn huidige waarde.
Deze is nog steeds erg laag. Dat kwam bij mij ook naar voren in mijn aminozurenprofiel. B6 is nodig voor het afbreken en opbouwen van aminozuren. O.a te hoge tryptofaan kan verhoogd zijn bij B6 tekort. Dit wordt ook gezien bij het chronische vermoeidheidssyndroom.
Daarom is een waarde van onder 100 voor mij niet goed. En ik denk voor de meeste vrouwen niet....
Ik laat mijn waarde overigens niet over de 200 gaan.

Ik ben nog steeds vollop bezig met een eigen onderzoekje naar de B6. Dus mijn verschillende waarden vergelijken met klachten ed.
Luna MKS

Ongelezen bericht 01 nov 2020 19:24

Nou hier dan de rest.

Met de chlorella hoef je op zich niet te stoppen, zoals ik zei betwijfel ik dat jouw klachten door de B6 waarde komen. Daarbij is de B6 in chlorella echt niet hoger dan in bananen.
Mocht je de chlorella niet willen nemen kun je hem luchtdicht bewaren, maar helaas ook niet oneindig. Zodra het pak open is gemaakt en er lucht bij is gekomen, is het onderhevig aan bederf.
De multi van Bonusan wel mee stoppen en weggooien.
Je moet bij omega3 altijd kijken naar de zuiverheid van de visolie. We hebben een apart topic met merken en webwinkels. Ik gebruik algenolie. Vissen halen hun omega3 uit algen.

Ik heb je tekst weer gelezen over de klachten. Heel lastig te bepalen allemaal. Door explantatie kunnen klachten altijd tijdelijk erger worden. Maar je begon toen ook met het slikken van alles en nog wat. Er zat al een verstoring en die heb je misschien erger gemaakt door de pillen. Helaas geven siliconen ook de klachten die je noemt, los van je vitaminestatus, dus het is zeer lastig allemaal. Toch denk ik dat bij jou zeker wel ergens een verstoring in je vitaminen en mineralen zit. Je B12 tekort staat ook niet op zichzelf en ik vind het echt heel vreemd dat ze gewoon 10 jaar lang injecteren zonder verder onderzoek. Bizar!

Je vraag wat betreft de orthomoleculair arts of therapeut zou ik echt kiezen voor een arts. Jouw situatie is te complex. Hier stonden ook een paar. Maar je moet echt goed zoeken, want het is een kopie van een zeer oud topic: viewtopic.php?f=247&t=2450

Is je intracellulaire magnesium getest? Zoals ik al aangaf speelt magnesium een grote rol in het verhaal. En een tekort in magnesium geeft ook tintelingen. En is denk ik echt 1 van de boosdoeners bij jou. Weet het gewoon bijna zeker! De hoeveelheid die je slikte was te weinig. Die van dat aparte tabletje van Vitakruid ook. Daarom vind ik de multi van Vitals zo goed, ze gebruiken heel goede en veilige verhoudingen van vitaminen en mineralen.
Magnesium is een mineraal dat wij veel verbruiken, het regelt vele enzymen en processen. Door ziekte en fysieke stress is de behoefte groter. Eigenlijk hebben alle vrouwen een tekort zonder dit te weten. Hoewel de klachten niet meteen zichtbaar zijn. En als je last hebt van nachtzweten, maakt dat het probleem nog groter.
Zink ook is ook erg belangrijk voor ons en net als magnesium ook weer belangrijk bij B6.
Ik gebruik naast de multi van Vitals ook een mineralendrankje waar veel mineralen in zitten in de veilige verhoudingen en een vrij hoge magnesium. Magnesium, 204 mg, 54,4% Het is zeezout uit een bepaald gebied. Je mengt het met water. Deze: https://www.supple.nl/product/mineralen-concentraat/
Daarnaast heb ik de magnesiumtabletten van Vitals. Ik gebruik alle tabletten naar behoefte.

Ik denk dat je eens een goede magnesium tablet kunt proberen en het drankje. 200 tot 300 mg per dag is gewoon veilig. Ik ben benieuwd of het wat zou wegnemen van je klachten.

Goed en duidelijk artikel over magnesiumtekort: https://www.natuurdietisten.nl/magnesiu ... r-de-loep/

Nou dat was het weer even.

Sterkte lieverd!!!!

😘💕💕💕

Vertaling artikel over magnesium bij restless leg syndrome: https://translate.google.com/translate? ... -answer%2F
Heeft je neuroloog wel eens aan deze diagnose gedacht? Dan zijn er ook tintelingen in de benen en alsof er mieren op de voeten en benen lopen.
Zusss

Ongelezen bericht 01 nov 2020 21:00

Lieve Luna,

Ik ga morgen je berichten lezen.
Nu lukt het even niet.
Super bedankt lig en tot morgen 😘💕
Goede nacht 💤😴💤
Luna MKS

Ongelezen bericht 01 nov 2020 21:28

Dat snap ik lieverd. Ik schrijf ook altijd zoveel en veel info. Ik snap dat het voor jullie soms lastig te volgen is.
Ik ga een keer proberen wat orde te brengen in alle topics over supplementen.

Ik vind het ook zielig voor je als je weer geld moet uitgeven aan een bezoek aan een alternatief arts😔

Probeer de magnesium gewoon een tijdje en neem zoveel mogelijk antioxidanten. En dus veel vers fuit en groenten shakes maken. Deze druppels zijn ook heel goed en veilig: https://www.vitaminbottle.nl/multivitam ... ppels.html
Ze hebben veel goede veilige supplementen uit plantenextacten.
En verder vit D, C, omega3 slikken.
Kijk even hoe dat gaat.

Je kunt ook de waarden nog bij ha laten prikken. Anders kost het je zoveel geld😔

Er kan je niks gebeuren hoor! 💋

💜💙💚💛🧡❤
Luna MKS

Ongelezen bericht 01 nov 2020 22:09

Heb even een apart topic gemaakt. En hier nog een mooi en makkelijk en kort😉 artikel over B6 stapeling:
https://rinekedijkinga.nl/blog/2016/09/ ... et%20bloed.
Itt mijn ingewikkelde, chaotische, lange verhalen😔

Hieronder nog even om te laten zien dat je niet bang hoeft te zijn dat de chlorella je B6 doet stijgen😀👍

Gemiddelde waarden per 100 gram chlorella
Water 2,7%
Eiwitten 60,0%
Vetten 11,0%
Vezels 2,6%
Koolhydraten 20,0%
Kcal 13 per 3 g

Vitaminen en mineralen
IJzer 225,0 mg
Calcium 341,0 mg
Potassium 885,0 mg
Magnesium 373,0 mg
Zink 4,1 mg
Mangaan 5,7 mg
Seleen 7,0 μg
Jood < 0,5 mg
Bèta­caroteen 86,8 mg
Caroteen 124,0 mg
Vitamine B1 1,9 mg
Vitamine B2 4,6 mg
Vitamine B3 20,0 mg
Vitamine B6 1,4 mg
Vitamine B12 0,6 mg
Foliumzuur 1,2 mg
Vitamine C 59,0 mg
Vitamine E 5,7 mg
Vetzuren
Onverzadigde 225,0 mg
Verzadigde 50,0 mg

Nucleïnezuren
(RNA/DNA) 30,0%
Chlorofyl 3,6 g
Xantofyl 425,0 mg
Inositol 89,0 mg

Aminozuren
Arginine 3,60 g
Lysine 3,46 g
Histidine 1,26 g
Fenylalanine 3,03 g
Tyrosine 2,22 g
Leucine 5,08 g
Isoleucine 2,39 g
Methionine 1,41 g
Valine 3,75 g
Alanine 4,65 g
Glycine 3,35 g
Proline 2,61 g
Glutaminezuur 5,93 g
Serine 2,15 g
Threonine 2,63 g
Asparaginezuur 5,08 g
Tryptofaan 1,35 g
Cysteine 0,69 g
Ornithine 0,06 g

Bron: http://www.chlorella-guide.com/nl/de-mi ... rella.html

De chlorella die jij neemt:
https://www.puurenfit.nl/chlorella-tabletten.html

Deze heeft 500mg chlorellapoeder per tablet. Dus 0,5gram per tablet.

De hoogste dosering zijn 20 tabletten per dag. 20 X 0,5 gram = 10 gram

In 100 gram chlorella zit gemiddeld 1,4 mg B6, dus in 10 gram zit 0,14 gram B6.

In 1 banaan zit gemiddeld 0,4 mg B6, dus dan krijg je veel meer binnen😉 Tenzij ik niet kan rekenen🤣

Je kunt het dus gewoon blijven slikken😀 tenzij je door andere redenen slecht reageert op chlorella. Er zijn vrouwen die er niet tegen kunnen. En soms duurt het even voor je daar achter bent. Dat was bij mij ook het geval.

Je begon pas later met de chlorella denk ik en niet vlak na je explantatie toch? De klachten waren er al, dus het lijkt me stug dat de chlorella de boosdoener is😀

Misschien is het handig een dagboek bij te houden van alles wat je eet en slikt en wat je voelt. Zo kun je je lijf beter in de gaten houden en kun je ook sneller achterhalen wat de oorzaak zou kunnen zijn van klachten. Ik doe dat ook al heel lang. Ik heb ook een slikschema voor alle supplementen en poeders die ik gebruik.

Blij dat ik het voor je heb uitgezocht, geen zorgen dus😀👍

Kusss!😘💕💕💕

Wel stom dat een neuroloog zomaar wat roept🤨
Plaats reactie

Terug naar “Supplementen”