Steeds meer pijn aan borsten na de operatie (zenuwpijn?)

Lees hier ervaringen of stel vragen.
kploeg

Ongelezen bericht 13 okt 2019 11:03

Dag iedereen.

Weer eens een update van mij. Ik heb nog zo dagelijks zoveel pijn in met name mijn linker spier / litteken onder de borst. Soms ook rechts. Ik loop nu ook bij fysio omdat ik ook al sinds de explantatie pijn heb ik mijn schouder/ bovenrug. Door de pijn in de borst heb ik een in elkaar gezakte houding, wat natuurlijk weer effect heeft op schouders en rug. Het beperkt mij ernorm. Buncamper is nu werkzaam in belgie. Ik wil graag toch terug naar een arts. Zou ik ook gewoon naar een plastische chirurg hier in het ziekenhuis kunnen? Of eventueel iemand die verstand heeft van spieren/ litekens. Weet niet zo goed of de pijn nou afkomstig is van de spieren of het litteken. Iemand tips. Wil zo graag weer pijnvrij zijn :(

Liefs
kploeg

Ongelezen bericht 13 okt 2019 11:08

In juni ook terug bij buncamper geweest, zijn antwoord was dat het tijd nodig had. Zeker een jaar. Mocht ik daarna nog pijn hebben, mocht ik weer contact opnemen. Maar het is inmiddels volgende maand al een jaar geleden. Soms zijn er momenten dat ik spijt heb van de hele explantatie. Ondanks dat ik mij in vele dingen wel beter voel, heb ik nog steeds dagelijks die vreselijke pijn. En ik vind mijn borsten zo lelijk 😭😢 ik zou nooit meer silliconen nemen hoor, en weet dat ik wel de juiste keuze heb gemaakt, maar goed soms voel ik dat gewoon
Luna MKS

Ongelezen bericht 13 okt 2019 13:29

Lieve schat, ik vind het zielig voor je om dit te lezen. Doet me echt verdriet! :(
Ik kan uit ervaring zeggen dat het herstel aan de spieren lang kan duren, vooral bij de slankere dames kan er meer pijn zijn bij de borsten, omdat vet toch wat pijn dempt.
Ik zou je aanraden naar dr. Niessen te gaan of dr. Kappel. Beiden hebben meer ervaring dan andere artsen. Sabrah is bij Niessen geweest omdat ze ook nog veel pijnklachten heeft en zij krijgt lipofilling vergoed ivm de pijn. Misschien kan dr. Niessen je helpen.
Susana kan je ook nog wat advies gaan geven denk ik. Ze behandelt vrouwen na borstkanker en weet veel over de pijnen die kunnen ontstaan en welke massage dan goed is. Ik hoop dat ze je wat tips kan geven. In ieder geval is het wel belangrijk om fysio te hebben. Of misschien kan Susana je behandelen. Bespreken jullie dat eens. Ik weet niet hoe ze te werk gaat en hoe het met de verzekering zit enz. Verder moet de praktijk natuurlijk wel bereikbaar zijn voor je. Susana zal vast reageren of jou een pbtje sturen.

Sterkte lieverd!!!!

Al mijn liefs, Luna
kploeg

Ongelezen bericht 13 okt 2019 13:47

Dag Luna

Bedankt voor je lieve reactie. Hoe gaat het met jou.?
Ik zou eens informeren opnieuw bij niessen. Ik kan sabrah niet vinden op het forum? Was wel benieuwd naar haar verhaal.
Ik wacht ook even een reactie van Suzanne af.

Bedankt nogmaals lieverd
Luna MKS

Ongelezen bericht 13 okt 2019 14:30

Lieverd, hier haar laatste topic. viewtopic.php?f=248&t=1748
Er staan verwijzingen in naar eerdere topics.
Ze heeft vooral contact met mij gehad via de mail, maar zal haar ervaringen nog op het forum gaan delen. Ze wordt deze maand geopereerd.
Ze krijgt lipo ivm met aanhoudende pijn.
Ik schreef hier ook nog iets over in dit stuk: viewtopic.php?f=61&t=513&p=4397#p4397 bij :!:

Sterkte!!!!! :(

Heel veel kusjes, Luna
Luna MKS

Ongelezen bericht 13 okt 2019 14:37

Dat stukje was overigens een reactie op een dame die ook veel pijn had en dacht aan een ontsteking en ook bang was dat het door het kapsel kwam. Ik schrijf in dat stuk wat meer over de spieren en de zenuwen. Die hebben gewoon lange tijd nodig. En juist bij weinig bedekking kan het lang duren...
Soms blijft er pijn dat is heel erg.
Wat ik nu ga zeggen klinkt gek, maar misschien kun je eens letten op het verloop van je pijnen. Of dat in verband staat met je menstruele cyclus of zelfs de volle maan. Ik heb zelf meer pijnen rond de menstruatie en ook rond de volle maan... Ook nog steeds bij mijn littekens. En ik ben wel al meer dan 8 jaar verder....
Zelf heb ik ook echt heel lang erg gevoelige borsten gehad. Echt jaren! Vooral als ik de borstspieren veel moest gebruiken.
Maar er zit duidelijk nog veel vast in je lichaam en dat moet worden losgemaakt. En als het is zoals bij Sabrah, dan is dat wel heel erg! :(

Je kunt haar een pb sturen overigens. Als ze niet reageert, laat het dan even weten ok?

X
kploeg

Ongelezen bericht 14 okt 2019 11:38

Dag Luna

Wacht nog even reactie af en zou sabrah pb sturen.
Vandaag bij huisarts geweest, ben doorverwezen naar se pijnbestrijding poli. Daar kan ik 13 November terecht. Het litteken ziet er namelijk goed uit, dus ze vermoed dat het toch wellicht met zenuwen te maken kan hebben. Even afwachten dus. Ze hadden het over injecties.

Liefs x
Luna MKS

Ongelezen bericht 14 okt 2019 12:06

Dat schrijf ik ook in het stuk lieverd, maar het herstel van zenuwen kan heel lang duren en het blijft heel lang pijn geven... Been there done that.
Ik zou toch ook echt naar dr. Niessen gaan, want je wilt echt niet steeds aan de zware medicatie. Bij de pijnpoli krijg je namelijk injecties met zware pijnstilling, maar het hoeft niet over te gaan... Soms kan het erger worden als ze de zenuw weer irriteren...
Ik zou echt eerst naar Niessen gaan of Kappel. Je hebt niks te verliezen, ze hebben hier meer ervaring mee. Ik heb zelf ook nog soms last van 1 litteken en ben echt al meer dan 8 jaar verder...
Lipofilling of prp met eigen bloedplaatjes is altijd beter dan die prikken bij de pijnpoli. Geloof me, ik heb daar ervaring mee al wil ik er verder niet op ingaan. Staat los van borsten of siliconen ;)
Dr. Niessen gaat Sabrah behandelen, waarom maak je niet een afspraak? Misschien kan hij ook bij jou zorgen voor vergoeding. Mooi meegenomen toch? Heb je meteen ook wat meer vulling. Als je weinig eigen weefsel hebt, kan dat voor meer pijn zorgen. Vet dempt de pijn echt!
Wel denk ik dat ze (de verzekering) dan van je willen dat je ook andere behandelingen hebt geprobeerd, dus dan willen ze ook dat je bij de pijnpoli bent geweest vermoed ik. Dan moet je zeggen dat het niet heeft geholpen ;) Vraag advies aan dr. Niessen. Ik geloof dat je geen verwijzing nodig hebt voor een consult bij hem. Anders even bellen, je hebt niks te verliezen. Laat maar weten dat de beheerder van het forum (Luna) jou verwezen heeft en dat ze gezegd heeft dat hij ook al een andere dame had geholpen. Eens kijken wat hij zegt.
Wat ook nog te proberen valt is amitriptyline tegen de pijn, maar ik zou gewoon naar Niessen gaan. Echt, beloof me dat je dat doet. Woon je een beetje in de buurt van Amsterdam? En anders mail je hem even joh. Vertel je wat er speelt met eventueel foto's. Bij weinig eigen weefsel is de kans op blijvende pijn groter. Vet helpt tegen pijn en er is ook recht op vergoeding bij deze klachten. Maar ze zijn wel heel streng.

Toepassing lipofilling
Lipofilling kan worden toegepast bij:
Pijn; de vetcellen zorgen voor een betere doorbloeding en kunnen pijnklachten verminderen door verzachting van weefsel en minder druk op (beschadigd) zenuwweefsel

Bron: https://borstkanker.nl/nl/medische-info ... oorwaarden
Luna MKS

Ongelezen bericht 14 okt 2019 13:25

Dit is niet om je lipofilling aan te smeren hoor :lol: Maar ik weet hoe dat gaat bij de pijnpoli en die prikken... :cry: Al moet ik wel zeggen dat er echt heel heel heel veel mensen baat bij hebben. Maar vaak op andere plekken. Maar die prikken hebben ook veel nadelen, dus het is kiezen tussen 2 kwaden in feite. Lipofilling is ook een hele ingreep en heeft natuurlijk ook weer risico's, dus ja, wat doe je?

Misschien kun je op het forum van de borstkankervereniging vragen of er meer dames zijn met ervaring met lipofilling bij pijn? Sabrah moet nog, dus die kan je niet vertellen dat de pijn over is. Ik denk dat ze na de operatie juist meer pijn zal hebben tijdelijk. Maar hopelijk maar voor even.
Luna MKS

Ongelezen bericht 14 okt 2019 13:27

Lieverd, ik zal je topic ook even afsplitsen denk ik vanaf het moment dat je over de pijnen begon. Dan zet ik het bij klachten na explantatie.
X
Luna MKS

Ongelezen bericht 14 okt 2019 16:18

Lieverd, hierbij een mooi recent onderzoek over lipofilling bij chronische neuropathische pijn.

The Role of Fat Grafting in Alleviating Neuropathic Pain: A Critical Review of the Literature
https://journals.lww.com/prsgo/Fulltext ... ng.38.aspx

''In recent years, surgeons have explored various surgical avenues to improve outcomes in neuropathic pain patients and have demonstrated that in selected cases fat grafting was found to be beneficial. For this reason, this review aims to summarize the evidence about the use of fat grafting in the treatment of neuropathic pain''
Luna MKS

Ongelezen bericht 14 okt 2019 16:38

Lieverd, nog even over de vergoeding en verzekering. We lopen tegen het einde van het jaar aan, dus we kunnen straks weer massaal van verzekering switchen. Misschien is het handig om te kijken met welke verzekeraars dr. Niessen een contract heeft ;)
Susana

Ongelezen bericht 14 okt 2019 16:48

kploeg schreef:
13 okt 2019 11:03
Dag iedereen.

Weer eens een update van mij. Ik heb nog zo dagelijks zoveel pijn in met name mijn linker spier / litteken onder de borst. Soms ook rechts. Ik loop nu ook bij fysio omdat ik ook al sinds de explantatie pijn heb ik mijn schouder/ bovenrug. Door de pijn in de borst heb ik een in elkaar gezakte houding, wat natuurlijk weer effect heeft op schouders en rug. Het beperkt mij ernorm. Buncamper is nu werkzaam in belgie. Ik wil graag toch terug naar een arts. Zou ik ook gewoon naar een plastische chirurg hier in het ziekenhuis kunnen? Of eventueel iemand die verstand heeft van spieren/ litekens. Weet niet zo goed of de pijn nou afkomstig is van de spieren of het litteken. Iemand tips. Wil zo graag weer pijnvrij zijn :(

Liefs
Hoi Kploeg,
Dat is heel vervelend!! Zoals Luna zei, herstellen van de zenuwen duurt iets langer dan de rest van de weefsels. Ik kan je aanraden om de zone goed te laten masseren door massagetherapeute, om alles goed los te maken en alweer alles te laten stromen. Je bent zeker welkom in mijn praktijk maar als je niet in de buurt woont, kan ik je zeker collega's aanraden die jou zou kunnen helpen, voornamelijk met littekenmassage.
Ik zelf heb veel ervaring met vrouwen die operaties aan hun borsten hebben gehad door kanker, die hebben ook heel veel verklevingen en zenuwpijn door operatie, chemo of straling.
Je mag me gerust berichten voor informatie of als je vragen hebt.
Explantatie + borstlift 2 september 2019
Je klachten melden: viewtopic.php?f=142&t=1689 🍀
Voor vragen over borst- en littekenverzorging: info@inbalanstotaal.nl 💌
Website massagepraktijk: https://www.inbalanstotaal.nl/borstmassage/ 🦋
Susana's blog: https://www.inbalanstotaal.nl/blog/ ✍️
Luna MKS

Ongelezen bericht 14 okt 2019 17:02

Lieve Susana, dank je wel voor je reactie!!!

Ik heb een linkje naar dit topic gezet bij ons topic over pijn na de operatie en het herstellen van littekens.
Ik zal denk ik ook nog dit stukje daar apart zetten. Het is goed als vrouwen dit weten.
Pijn is heel vervelend, maar er is wel wat aan te doen. Massage kan echt helpen bij sommige soorten pijn is mijn eigen ervaring. Soms helpt het niet en werkt het juist averechts, is ook mijn ervaring met zenuwpijn, maar dat was/is bij mij op een heel andere plekken dan in de borsten :lol:
Wel heb ik zelf nog pijn aan het litteken in de borstplooi en zo nu en dan pijnen ook onder de oksels, maar het is dragelijk.

Ik hoop dat je snel pijnvrij wordt lieve Kploeg!! Zenuwweefsel heeft ontiegelijk lange tijd nodig om te herstellen. En vaak wordt het nooit meer zoals het was en ook dat is mijn ervaring. Maar de pijn moet dragelijk zijn, is dat niet zo, dan moet je daar wat aan doen.

Sterkte!!!!!
Moeke

Ongelezen bericht 18 okt 2019 21:08

Hi Kploeg,

Even een hele andere benadering, ik heb geen ervaring met de pijn die jij beschrijft maar kwam op het idee door Luna haar reactie over menstruatie en volle maan.
Wat bij mij op een gegeven moment erg opviel is dat ik veel mn gewrichtspijnen kreeg na het eten van veel koolhydraten. Een zak chips bijvoorbeeld ging voorheen helemaal leeg bij mij en dan had ik de volgende dag beduidend meer pijn! Inmiddels eet ik veel minder koolhydraten maar zo af en toe in de vakantie bv gaat er gewoon weer ouderwets een zak chips door en idd heb ik de volgende dag meer pijn. Gek maar waar.
Dus beetje vreemde tip in het geheel maar misschien toch de moeite waard om eens te kijken of je het kan koppelen aan je eetpatroon.
Verder geen afbreuk willen doen aan de hele goede tips die Luna en Susanna hierboven geven uiteraard!!

Liefs en heel veel sterkte,
Moeke
It's time to change the world!

Voor veel vragen en antwoorden kun je hier terecht:
viewtopic.php?f=208&t=2033
Heb je lichamelijke klachten door je implantaten, meld dit dan hier:
https://www.rivm.nl/meldpunt-bijwerkingen-implantaten
Heb je klachten over de zorg die je kreeg meld dit dan hier:
https://www.landelijkmeldpuntzorg.nl/burger/home
N.a.v. de uitzending van Radar bestaat er de mogelijkheid om ook hier een klacht te melden:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... -bij-icij/
Plaats reactie

Terug naar “Complicaties of klachten na de operatie”