Ongelezen bericht
21 nov 2019 22:19
Update van mijn proces richting explantatie.
In mijn voorgaande bericht sprak ik over 3 geplande consulten, namelijk bij Dr. Niessen, Dr. Roossink en Dr. van Selms. Ook twijfelde ik nog over een consult bij Dr. Lichtenegger, omdat het consult bij Dr van Selms pas in midden december zou plaatsvinden.
Inmiddels zijn we enkele weken verder en is er veel gebeurt.
Het consult bij Dr. Van Selms heb ik geannuleerd en een consult bij Dr. Lichtenegger, was voor mij niet meer nodig. Uiteindelijk heb ik genoeg gehad aan een consult bij Dr. Niessen en een consult bij Dr. Roossink.
In mijn zoektocht naar de (voor mij juiste arts), vind ik het belangrijk dat m’n klachten serieus worden genomen en de arts in kwestie ook bekend is met de klachten/problematiek rondom siliconen borstimplantaten.
Daarnaast wil ik ook een arts, die nader onderzoek verricht op kapselvorming/ aanwezigheid siliconen, dit i.v.m. eventuele vergrote kans op lymfeklierkanker.
Ik wil foto’s (van de borstimplantaten en kapselvorming) en een verslagje van de operatie.
Ook gaat mijn voorkeur uit naar een volledige vergoeding vanuit de zorgverzekeraar, want ondanks mijn kapselvorming baker 4 (wat op zich al een volledige vergoeding betreft), betekent het niet dat ik er van uit kan gaan, dat de artsen/klinieken een contract hebben met m’n zorgverzekeraar, wat dus betekent, dat ik eventueel zelf een deel moet betalen.
Als het hele plaatje rondom een arts aan mijn bovenstaande ‘’verwachtingen’’ voldoet, dan zou ik het ervoor over hebben om zelf een deel bij betalen.
Laat ik beginnen met m’n ervaring bij Dr. Niessen. Hij stond als eerste op m’n lijstje van artsen waar ik op consult wilde gaan. Hier op het forum en in het algemeen op internet heb ik veel goede verhalen over hem gelezen.
Tijdens het consult vertelde hij (naar mijn mening) een beetje vlug over de explantatie. Even kreeg ik de indruk, dat er niet meer genoeg tijd zou zijn voor mijn vele vragen. Gelukkig was dat er wel hoor.
Hoewel ik niks tegen een holistische benadering heb, ben ik in deze situatie wel iets meer opzoek naar een wetenschappelijke benadering.
Daarnaast gaf hij aan, dat hij geen nader onderzoek zou verrichten rondom m’n kapselvorming, hij geen tijd/mogelijkheid had voor een verslagje van de operatie en ik nadrukkelijk (voordat ik geopereerd zou worden door hem) zou moeten vragen om foto’s.
Dit alles vond ik wat teleurstellend.
Wat vergoeding betreft, zou ik bij Dr. Niessen moeten bij betalen, aangezien zijn kliniek geen contract heeft met m’n zorgverzekeraar.
Al met al vond ik het wel een vriendelijke en bijzondere arts. Ik voelde me op m’n gemak bij hem.
Wat ging er veel door me heen op de terugweg naar huis, zo ook de dagen erna en soms denk ik nog steeds terug aan wat hij tegen me zei: ‘’De twinkeling in je ogen is verdwenen.’’
En ja dat klopt ook, die zie ik zelf al jaren niet meer.
Er gingen 2 weken voorbij toen ik op consult ging bij Dr. Roossink.
Voorafgaand had ik een paar keer telefonisch contact gehad met de Jan van Goyen kliniek en kreeg ik tegenstrijdige informatie van verschillende medewerkers (dit vond ik een afknapper en niet professioneel overkomen) Dit deed toch iets met m’n vertrouwen in de kliniek merkte ik.
Ik kon alleen maar hopen, dat het consult met Dr. Roossink wel goed zou gaan.
Tijdens het consult vertelde ze van alles over de explantatie en deelde ze haar visie over de siliconen gerelateerde klachten en het ASIA syndroom. Ze nam m’n klachten serieus en vroeg zelfs of ze een kopie mocht van mijn klachtenlijst. Tijdens haar verhaal, had ze bijna alle vragen van m’n vragenlijst al beantwoord en daarna wilde ze toch nog samen de vragenlijst afwerken. Dr. Roossink verricht wel nader onderzoek rondom kapselvorming. Deze zullen worden onderzocht op lymfeklierkanker, borstkanker en aanwezigheid van siliconen. Foto’s van de borstimplantaten en kapselvorming en een verslagje van de operatie is allemaal mogelijk. Ze was meelevend, begripvol, vriendelijk en geruststellend.
Ook na dit consult ging er van alles door me heen.
Ik had inmiddels 2 artsen gesproken, beide heel fijn in de omgang. Daardoor wist ik ook, dat een 3de of zelfs 4de consult voor mij overbodig zou zijn en me onnodig energie, stress en tijd zou kosten.
Beide artsen vertelden me op een subtiele, maar ook realistische toon, dat ik erg weinig borstweefsel heb. Dr. Niessen zei: ‘’ Je krijgt weer kleine borsten, maar ze worden mooi!’’ En Dr. Roossink zei: ‘’Je wordt waarschijnlijk weer plat, maar verder hartstikke mooie borsten!’’
Na een nachtje slapen, heb ik de volgende dag de knoop doorgehakt en gekozen voor Dr. Roossink.
Inmiddels is de aanvraag goedgekeurd door de zorgverzekeraar en krijg ik de explantatie volledig vergoed.
Vandaag ben ik gebeld door de OK-planning en heb ik een datum mogen kiezen…
Ik ben stomverbaasd dat alles zo snel is gegaan. Wat een geregel en gestress!
Blij maar ook niet blij, opgelucht, maar tegelijkertijd ook op van de zenuwen, zo dichtbij maar toch onwerkelijk. Jezus, wat voelt dit dubbel allemaal en heel vreemd om te vertellen.
Over 2 weken volgt het pre-operatief onderzoek en als alles goed is, word ik geopereerd op woensdag 18 december.