Operatiekosten en andere zorgkosten van belasting aftrekken

Lees informatie of stel vragen.
Luna MKS

Ongelezen bericht 15 feb 2022 19:30

Newme schreef: โ†‘
15 feb 2022 16:59
Hoi allemaal,

Allereerst, Luna, dank voor al je inzet alsook voor de voorbeeldbrieven.

Aan de hand van een van de voorbeeldbrieven heb ik een brief naar de belastingdienst gestuurd tbv verzoek aftrek specifieke zorgkosten.
Een week later had ik helaas al een afwijzing in de brievenbus met als onderbouwing dat het een cosmetische behandeling (op eigen initiatief) betreft en dat de inspecteur begrijpt dat ik liever een positief antwoord had gekregen, maar dat zij geen mogelijkheid in de wet ziet (adhv de besluiten van de staatssecretaris), mijn verzoek goed te keuren.
Ik heb in mijn brief alle zaken zoals diagnose internist enzo benoemd maar dat heeft dus schijnbaar niet mogen baten.

Iemand tips wat nu? Heeft iemand anders dit ook meegemaakt? Zou bezwaar maken nog een optie zijn? De inspecteur lijkt in de brief erg stellig van haar zaak.

Hoor graag jullie ervaringen.

Lieve groetjes
Lieve Newme,

Ik zou in bezwaar gaan, want jouw operatie was medisch noodzakelijk en dan is er altijd recht op aftrek.
Je moet kunnen aantonen dat het medisch noodzakelijk is en als je brieven hebt, dan kunnen ze daar niet onderuit.
Je kunt mij de brieven (afwijsbrief en je eigen brief) sturen, dan kijk ik even mee. Je kunt prive gegevens bedekken.
Mijn e-mailadres lees in je mijn onderschrift.

Kuss๐Ÿ˜˜๐Ÿ’•๐Ÿ’•๐Ÿ’•
Luna MKS

Ongelezen bericht 16 feb 2022 09:39

Hoi Newme, weet niet of je mijn antwoord al had gelezen.
Wat ik wilde weten is waarom jij de operatie niet vergoed kreeg. Als jij een brief van een internist hebt met de diagnose ASIA/BII dan heb je recht op vergoeding via de verzekeraar.
Hebben ze dit afgewezen om een bepaalde reden dan had je in bezwaar moeten gaan. Je had echt niet moeten opgeven, want verzekeraars zijn heel vervelend en grijpen alles aan om niet te vergoeden. Pas als het echt niet lukt, kun je bij de Belastingdienst aankloppen en dan moet je een sterk verhaal hebben met bewijzen. Het is dan belangrijk om in bezwaar te gaan en aan te geven dat je jouw bewijzen en verhaal in een gesprek wilt komen tonen. Daar heb je gewoon recht op.

Laat eerst maar weten hoe dat ging bij verzekeraar.

Liefs Luna๐Ÿ˜˜๐Ÿ’•๐Ÿ’•
Luna MKS

Ongelezen bericht 16 feb 2022 09:55

Nog even laten weten dat er best wat vrouwen de kosten van hun operatie hebben laten aftrekken. Zelfs de operatiekosten voor lipofilling. Ik heb vrouwen daar meerdere keren mee geholpen. En zelfs bij meerdere malen lipofilling werd dit goedgekeurd. Maar je moet een heel sterk verhaal hebben en eventueel foto's laten zien. Bijvoorbeeld als je na explantatie slecht uit de strijd kwam en daar onder lijdt.
Als je gewoon lipo deed terwijl je verder geen echte problemen had met borsten en genoeg eigen weefsel had, dan valt dat onder cosmetische ingreep en kun je het idd niet aftrekken. Misschien is het een idee voor de vrouwen die direct lipo doen, om aan hun artsen te vragen of deze een foto maken van de borsten zonder implantaten. Dat duidelijk is dat je er slecht uit ziet zonder vulling en er weer onder zult gaan lijden als vรณรณr je bv.
Newme

Ongelezen bericht 16 feb 2022 11:59

Hoi lieve Luna,

Ik heb van DSW een gedeelte vergoed verkregen.
Ik zal je de brieven even mailen dan kan je even meelezen :)

Alvast dank voor het meedenken.

Lieve groetjes
Luna MKS

Ongelezen bericht 16 feb 2022 13:41

16 feb 2022 11:59
Hoi lieve Luna,

Ik heb van DSW een gedeelte vergoed verkregen.
Ik zal je de brieven even mailen dan kan je even meelezen :)

Alvast dank voor het meedenken.

Lieve groetjes
Hoi, ik heb de brief gelezen. Maakt me werkelijk furieus wat deze inspecteur daar schrijft! :evil:
Zij gaat dus in tegen standpunten van het Zorginstituut Nederland. En vermeldt doodleuk dat er geen causaal verband is tussen protheses en klachten :evil:
Je moet zeker in bezwaar gaan! En een afspraak laten inplannen om รฉรฉn en ander te overleggen. Tenzij je het niet erg vindt om je brief van de internist op te sturen.
Had jij toevallig implantaten die van de markt zijn gehaald? Dat maakt jouw case sterker.

Ik zal je 1 deze dagen een opzetje sturen voor bezwaar.
Het gaat de afgelopen maanden niet goed met mij, dus alles gaat langzamer dan normaal, sorry!!

Laat even weten welke implantaten je had. Merk en type.

๐Ÿ˜˜๐Ÿ’•๐Ÿ’•๐Ÿ’•
Newme

Ongelezen bericht 16 feb 2022 15:42

Nou, erg hรจ!!

Ik had Eurosilicone christalline paragel high profile. Volgens mij zijn deze van de markt gehaald.

En ik vind het totaal geen probleem om alle informatie te overleggen, ik heb geen geheimen.

Het zou super zijn als je mij een opzetje kan sturen, Luna.
En rustig aan hoor, het heeft geen haast.
Denk eerst aan jezelf hรจ. Lief zijn voor jezelf nu eerst.

Liefs
Luna MKS

Ongelezen bericht 17 feb 2022 13:04

16 feb 2022 15:42
Nou, erg hรจ!!

Ik had Eurosilicone christalline paragel high profile. Volgens mij zijn deze van de markt gehaald.

En ik vind het totaal geen probleem om alle informatie te overleggen, ik heb geen geheimen.

Het zou super zijn als je mij een opzetje kan sturen, Luna.
En rustig aan hoor, het heeft geen haast.
Denk eerst aan jezelf hรจ. Lief zijn voor jezelf nu eerst.

Liefs
Mijn collega en ik zijn hier niet blij mee en we zullen dit met Marga van Amersfoort (onze voorzitter) overleggen en kijken of we hier werk van kunnen maken. Dit kan echt niet! Het is duidelijk dat deze inspecteur zomaar een uitspraak doet zonder eerst te onderzoeken hoe dat precies zit met medische noodzaak bij ASIA. En dan ook nog eens het riedeltje 'geen causaal verband' erbij halen :evil:

Overigens is het natuurlijk geen persoonlijke aanval op de inspecteur, maar gaat het erom dat ze bij de Belastingdienst op de hoogte zijn van de regels die er zijn. En dat er via deze weg ook hulp moet komen voor de vrouwen. Vrouwen zijn ziek en maken erg veel zorgkosten. En hebben gewoon recht op aftrek!
En hoe kan het dat sommige dit wel weten en anderen niet? Dat vind ik ook raar.

Deze implantaten zijn idd van de markt gehaald.
Heb jij je dossier van implantatie? Ik zou die wel opvragen als je die niet hebt. Ook voor een eventuele rechtszaak in de toekomst. Mochten we winnen tegen Allergan, dan volgen er meer rechtszaken tegen andere farmaceuten.
Newme

Ongelezen bericht 17 feb 2022 14:52

Nou, ik schrok ook echt wel van de afwijzing. Het voelt zo onterecht.

Oh en ik heb een kopie van mijn medisch dossier tav de implantatie van de Eurosilicone implantaten.
Luna MKS

Ongelezen bericht 17 feb 2022 19:57

17 feb 2022 14:52
Nou, ik schrok ook echt wel van de afwijzing. Het voelt zo onterecht.

Oh en ik heb een kopie van mijn medisch dossier tav de implantatie van de Eurosilicone implantaten.
Ik weet wat onrecht is en hoe het voelt๐Ÿ˜ข
We vechten voor jou/jullie๐Ÿ’ช

Goed dat je je dossier hebt!๐Ÿ‘

๐Ÿ˜˜โค
Luna MKS

Ongelezen bericht 21 feb 2022 18:37

Lieve meiden, nooit de woorden 'waarschijnlijk' of 'zeer waarschijnlijk' in de brief naar de Belastingdienst of verzekeraar schrijven, want dan gaan ze daar weer mee aan de haal :x

Dit lees ik in een brief:
"Uiteindelijk ben ik bij drs. D.G. Beekman terecht gekomen, internist in het Acibadem Medisch Centrum, welke na onderzoek heeft geconstateerd dat het zeer waarschijnlijk was dat mijn klachten van de borstprotheses afkomstig zijn. Drs. Beekman adviseerde mij dan ook de protheses zo spoedig mogelijk te laten verwijderen."

In de brief van de internist staat: "Beleid: verwijderen van siliconen i.v.m. ASIA syndroom"

Dan kun je in de brief naar de Belastingdienst of verzekeraar het volgende schrijven:
"Uiteindelijk ben ik bij drs. D.G. Beekman terecht gekomen, internist in het Acibadem Medisch Centrum, welke na onderzoek heeft geadviseerd om de protheses zo spoedig mogelijk te laten verwijderen i.v.m. het ASIA syndroom."
Newme

Ongelezen bericht 22 feb 2022 17:07

Hoi Luna,

Achteraf gezien had ik het woord "waarschijnlijk" idd beter niet in mijn brief kunnen gebruiken :(
Voor mij te laat, maar ik hoop dat anderen wat aan deze waarschuwing hebben.
Mijn fout, ik ben altijd zo transparant mogelijk en aangezien dr. Beekman in haar diagnose stelt dat er geen test bestaat om aan te tonen dat de implantaten de oorzaak zijn van mijn klachten, vond ik het moeilijk daar zelf stellig over te zijn in de brief (al weet ik wel beter).
Wel zegt zij ook in dezelfde diagnose dat ze sterke vermoedens heeft vwb Breast implant illness.
Wellicht dat ik als reactie op de brief van de inspecteur nog de brief van dr. Beekman kan toesturen met de vraag te heroverwegen?

Liefs
Luna MKS

Ongelezen bericht 22 feb 2022 20:02

Lieve Newme,

Het komt goed!๐Ÿ‘Ik kwam er alleen nog niet aan toe om een bezwaarschrift te schrijven...sorry!๐Ÿ˜”

Ik schreef het idd als waarschuwing voor de anderen, maar had niet je naam genoemd. Als je wilt, kan ik jouw reactie in het afgeschermde deel zetten. Hoewel ik niet denk dat de inspecteur hier komt kijken.

Ik snap ook heel goed dat je transparant wilt zijn, maar ze grijpen alles aan om hun eigen draai eraan te geven om zo geen geld aan je kwijt te zijn. Helaas werkt het zo in deze op geld gerichte maatschappij...

Het gaat erom dat er in de brief staat welke behandeling de internist adviseert en waarom. En soms is zo min mogelijk informatie beter.

Ik ben zelf ook net als jij. Wil transparant zijn over van alles, maar mensen maken daar soms ook misbruik van merk ik ook in prive leven. De wereld is alles behalve fair en eerlijke, integere mensen trekken aan het kortste eind, helaas. Echt bizar! En maakt me ook heel erg boos!

Ik beloof dat ik vrijdag je brief maak, okรฉ?

Dikke kus!๐Ÿ’‹ Alles komt goed!๐Ÿ™
Luna MKS

Ongelezen bericht 22 feb 2022 21:04

En ja, we gaan de brief van de internist er gewoon bij doen natuurlijk. Dan ziet ze vanzelf dat er wel degelijk een medische noodzaak was. We gaan ook de standpunten van het Zorginstituut Nederland erbij doen. Als ze die had doorgenomen, dan had ze deze afwijsbrief ook niet geschreven!

De internist heeft medische noodzaak afgegeven. Als dat niet zo was, dan had jij helemaal geen vergoeding van de verzekeraar gekregen. Een inspecteur van de Belastingdienst mag niet oordelen over wat wel en niet medisch noodzakelijk is, dat mag alleen een arts. En in dit geval moet dat een internist of immunoloog zijn zoals staat in de voorwaarden van het ZiN.

Jij voldoet aan de voorwaarden van het ZiN. Alleen betaalde je een deel zelf, omdat jouw arts geen contract had met je verzekeraar. Dat deel hoor je gewoon te moeten kunnen aftrekken. Het deel van lipofilling is wel lastiger, maar dat gaan we wel proberen. Niessen adviseerde jou dat. We gaan er het beste van maken, okรฉ?

Slaap lekker!๐Ÿ˜ด๐Ÿ˜˜๐Ÿ’•
Luna MKS

Ongelezen bericht 23 feb 2022 10:17

Lieve Newme,
Hoop dat je mijn beide reacties nog even leest.
Alles komt goed!๐Ÿ‘

๐Ÿ˜˜๐Ÿ’•๐Ÿ’•
Newme

Ongelezen bericht 23 feb 2022 14:32

Bedankt voor je uitgebreide reactie, lieve Luna ๐Ÿ’•
Ja, helaas wordt het zijn van een eerlijk, lief, goed mens niet altijd beloond in deze huidige maatschappij hรจ ... Ik loop daar ook privรฉ wel tegenaan en ook op werk maar desondanks denk ik dat het belangrijk is dat we toch blijven zoals we zijn en ons licht laten schijnen op al dat donkere, negatieve om ons heen ..... en los daarvan .... ik geloof in karma. ;)
Plaats reactie

Terug naar โ€œExplantatie kosten/vergoedingโ€