Let wel, iedereen reageert anders op detoxen. Onderschat het niet. Sommige vrouwen kunnen erg ziek worden ervan en dat moet je echt voorkomen. Als je wil detoxen wacht dan in ieder geval tot 4 weken na de explantatie en kijk hoe je lichaam daar op reageert. Zelfs zonder supplementen kun je al behoorlijke detox reacties krijgen dus luister hier goed naar en laat je daardoor leiden. Als je een golf op voelt komen van klachten als hoofdpijn of andere pijnen stop dan en ga pas verder als deze klachten geheel verdwenen zijn of ga helemaal niet actief detoxen. Je lijf heeft van zichzelf al een heel sterk helend vermogen.
Sinds ik weet dat ik siliconen lekkage heb gehad, (mijn explantatie was vorige maand) houdt dit onderwerp me erg bezig.
De boodschap dat ik, na 30 jaar implantaten, de siliconen door heel mijn lichaam heb zitten en zelfs in mijn hoofd kwam hard aan! Gelukkig heb ik geen auto-immuun ziekte opgelopen. Als dat zo zou zijn zou ik er slechter voor staan dan nu. Een auto-immuun ziekte is veel moeilijker te keren en soms is het point of no return bereikt. Dan denk ik niet dat het nog mogelijk is om van de siliconen af te komen en is de schade waarschijnlijk blijvend. Wat niet inhoud dat ontgiften en voeding dan niet belangrijk meer zijn uiteraard!
Maar, zoals gezegd, gelukkig heb ik dat niet. Ik ben er dan ook van overtuigd dat ik mijn lichaam kan helpen om de siliconen naar buiten te werken en van mijn klachten af te komen. Ik wil niet de indruk wekken dat ik hiervoor gestudeerd heb en wil ook benadrukken dat het echt alleen maar mijn eigen conclusies zijn na het bekijken van video's en lezen van boeken. Mocht je meer over die bronnen willen weten, stuur me dan een pb dan geef ik ze door. In het kader van de overzichtelijkheid laat ik het daar even bij. Met de noot dat het over wetenschappers en natuurartsen gaat. Daarbij schrijf ik het in mijn eigen woorden en ben daardoor minder compleet.
gezonde voeding:
Wat voor mij de laatste jaren al heel veel heeft opgevangen aan klachten is het overstappen op het ketodieet. Inderdaad met meer vetten dan je normaal gesproken eet maar wel gezonde vetten. Daarnaast vooral heel veel groentes (ook groene smoothies). Belangrijk hierbij is het weglaten van suiker en (snelle) koolhydraten.
Ik heb ook gekeken naar het zonedieet en ben nu langzaam aan het overstappen naar een soort tussenweg.
Geen rood vlees meer, geen melkproducten ( deed ik al niet meer ivm lactose intolerantie sinds een jaar) en veel minder eieren. (met eigen kippen is een vers eitje moeilijk te weerstaan!) Verder meer fruit (grapefruit en blauwe bessen) dan ik eerst at. Graan producten eet ik nu wel maar geen tarwe. Ik houd het op rogge en spelt, quinoa, zilvervliesrijst ed. En vooral geen suiker!! Geen snelle koolhydraten zoals pasta, pizza, brood enz. Voor het overzicht naar het zonedieet wel deze link: www.zoneclinics.nl
Zoals je kan zien is het zonedieet vooral gericht op het tegengaan van ontstekingen. Die micro ontstekingen zijn een belasting voor je immuun systeem en dat heb je nu juist zo hard nodig om van de siliconen, de gelekte zware metalen en dus je klachten af te komen. Je hebt voedingstoffen die de ontstekingen voeden en voedingsstoffen die de ontstekingen tegen gaan. Daar komt dus uiteindelijk de lijst uit voort. Blijf je bv suiker eten dan zal je de ontstekingen blijven voeden. Eet je veel groentes dan ondersteun je je immuunsysteem in de aanval tegen de ontstekingen.
Microbioom:
Wat je ook voedt met de groentes, lees vezels, is je microbioom. Dit is de naam van de verzamelde bacteriën in en op je lichaam. Dat begint al in je mond, over je huid maar ook de massa bacteriën die in je dikke darm leven. Die microbioom heeft erg mijn aandacht gekregen! Wist je dat je voor 90% bestaat uit bacteriën?! Wat dus heel belangrijk is, is dat deze bacterie populatie in je darmen gezond is. Daar valt en staat heel veel mee. Niet alleen voedsel intoleranties voor gluten en lactose maar daardoor ook een lekkende darm, wolkig denken, depressies, vermoeidheid, noem maar op. Het wordt ook je tweede brein genoemd.
Wat dus heel verstandig is, is te zorgen voor gezonde bacteriën in je darmen dmv
- probiotica. (lees het etiket, sommige merken bevatten enorm veel suiker)
- Gefermenteerd eten zoals zuurkool. Fermenteren is trouwens verrassend makkelijk om zelf te doen, genoeg te vinden op YouTube hierover.
- Kombucha. Ook goed zelf te maken met een zwam.
en tegelijkertijd stoppen met het voeden van de 'slechte' bacteriën en probeer antibiotica te voorkomen als het enigszins kan. Pas op dat je nu niet in een keer heel veel goede bacteriën tot je gaat nemen want daar kan je van gaan verstoppen. Rustig opbouwen is beter.
Intermittend Fasten:
Wat mij ook helpt is intermitterend vasten. Dit betekent eigenlijk niets meer dan gedurende een aantal uren van de dag te eten. Bijvoorbeeld je eet wát je eet binnen 8 uur en de resterende 16 uur eet je niet. (bvb tussen 10.00 uur en 18.00 uur) Ik probeer te streven naar 18 uur niet eten omdat dan ook het mechanisme van je lichaam in werking gaat treden om bv restanten oude cellen en losse aminozuren her te gebruiken. (autofagie heet dit, in kaart gebracht door Nobelprijs winnaar Japanner Yoshinori Ohsumi ). Hierdoor krijgt je lichaam een boost van binnen uit om te ontgiften en te herstellen. Ik kan hier uren over schrijven maar houd het voor nu hierbij.
Water!
Wat je in ieder geval nodig hebt is water! Het lichaam moet de afvalstoffen kunnen wegspoelen.
Onze invulling hiervan is water met Appelciderazijn, zeezout en limoensap. klinkt vreselijk maar als je het in de goede verhouding maakt lijkt het net limonade! Daarnaast neem ik brandnetelthee en ginsengthee. (geen zwarte thee)
Vitamines en mineralen:
Het vervoermiddel voor de gifstoffen is niet het water zelf maar zijn de vitamines en mineralen die je eet. Het is dus van belang om kleurrijk voedsel te eten. Niet denken dat een potje multivitamines het wel zal doen voor je. In groente en fruit zit zoveel meer dan alleen maar een aftrekseltje van een chemische component wat ze vitamine noemen! Neem je wel een potje ga dan echt op zoek naar kwaliteit.
- zeezout en geen tafelzout. In zeezout/Himalaya/Keltisch zout zitten wel 12 verschillende mineralen en spore elementen die je allemaal nodig hebt. In tafelzout zit alleen Natriumchloride. Typisch dat zeezout dezelfde verhoudingen heeft aan mineralen die ons lichaam ook heeft!
- vitamine C. Géén ascorbinezuur! Dit is de lege envelop en is misschien zuur maar mist de volledige vitamine inhoud.
- vitamine E. in de vorm van noten en zaden of ook in zuivere vorm.
- vitamine D. Dit heeft ook een zeer belangrijke functie als het gaat over je brein en de gezondheid van je microbioom. Iedereen zou dit moeten slikken als de 'r' in de maand is.
- Omega 3, heb ik in zuivere capsules maar ik eet ook vette vis minimaal 2x per week is het streven.
- Magnesium. Dit is erg belangrijk voor je stofwisseling op celniveau om de gifstoffen uit je cellen te krijgen. Magnesiumcitraat neem ik.
- appelciderazijn. Dit gebruiken we al anderhalf jaar bij het keto-en. Het heeft onnoemelijk veel voordelen om dit dagelijks tot je te nemen.
- bouillon. Zelfgemaakte bouillon. Zit boordevol mineralen en andere goede stoffen! (collageen bvb)
Vitamine B heb je nodig. maar hier kun je ook snel teveel B6 binnen krijgen voor dat deel verwijs ik je direct naar Luna's topic! Ook voor de tips en merknamen, daar weet Luna echt veel meer van af dan ik dus kijk daar!
Wat ik verder nog neem is:
- Chlorella. Dit kom je keer op keer tegen en heeft een zeer ontgiftende werking door het chlorofyl wat erin zit.
- actieve koolstof in de vorm van capsules. Dit heeft de eigenschap om zware metalen aan zich te binden in de darmen. Ik neem een lage doses.
- bentoniet klei. Ook dit heeft een sterke zuigende werking, kan wel 2000 x zijn gewicht aan giftige metalen opnemen. Let wel, dit blijft in je maagdarm kanaal en zal niet je bloedbaan zuiveren. Het is meer een filter voor het je bloedbaan en lymfesysteem in komt. Hier begin ik volgende week mee. Ik bouw alles maar rustig 1 voor 1 op.
Eiwitten:
De gifstoffen die door je lever uit het bloed gezuiverd worden vormen een grote belasting. Om deze reden slaat je lever het op in je vetten en daarmee in je vetcellen. Ga je nu detoxen, en dat kan dus al op het moment dat je gezond gaat eten, dan komen deze gifstoffen weer vrij door het verbranden van de vetten. In deze vorm zijn ze nog giftiger dan voordat ze de cellen ingingen en kunnen schade aanrichten aan je lichaam als er teveel in 1 keer vrij komt. Dit uit zich door toename van je klachten zoals bv hoofdpijn. Deze toxines zijn op dit moment nog vetoplosbaar. Om ze wateroplosbaar te maken heb je eiwitten nodig. Deze (aminozuren) binden zich aan de vrijgekomen toxine waardoor het wateroplosbaar wordt en veilig af te voeren is dmv uitplassen of uitzweten en ontlasting.
Merk je dus dat je klachten toenemen door detoxen, doe dan rustig aan, stop even met de chlorella en neem eiwitten. En drink genoeg water!
Voor dit doel heb ik zelf erwteneiwitpoeder gekocht.
Oil pulling.
Dit heb ik nu standaard ingevoerd. Elke dag een theelepeltje olie in je mond en spoelen maar. 20 minuten lang met hennepolie (kokosolie werkt ook prima). Mijn vriend vind het heerlijk rustig in die tijd

Tot slot, het is een hele lijst geworden maar als je nog steeds leest wil je dit misschien ook nog weten:
Sinds afgelopen maandag ben ik begonnen met detoxen. Het lijkt heel veel en dat is het eigenlijk ook wel als ik zo lees.
Ik heb een lijstje gemaakt en op de koelkast gehangen om het overzichtelijk te houden. Wat je kan doen, maar dat is best heftig is een sapdag invoeren. Ik maak sap van 80% wortel 10% appel en 10% selderij hierdoor komen veel toxines vrij dus let goed op de klachten mn na 36 uur en neem die eiwitten 3 x per dag de volgende dag. De bétacaroteen uit de wortel is erg belangrijk deze dag!
Omdat 70 tot 80 % van de afvalstoffen via de huid uitgescheiden wordt is zweten heel goed. De sauna dus, of stoom cabine of flink doorwandelen.
Nou, het is een heel relaas geworden, ik hoop dat ik het zo een beetje compleet heb. Waar nodig zal ik het de komende dagen nog wel wat aanvullen hier en daar. Stel alsjeblieft gerust vragen! Nogmaals, ik ben geen pro op dit vlak meer autodidact zeg maar.
nog enkele tips:
- neem chlorella volgens het opbouwschema op de verpakking. Begin met vijf dagen en dan twee dagen rust enz. Let goed op de signalen van je lichaam
- Als gifstoffen afgevoerd worden houd je diarree. Ik heb dit al wekenlang. Had eerder de link niet gelegd tot ik dit hoorde van de week. Ik vind dit gek genoeg een prettige gedachte. Zichtbaar aan het ontgiften dus.
- Ik ruik vreemd, lichaamsgeur. Duidelijk ook de gifstoffen. Blijkbaar wordt er wel het een en ander uitgescheiden! Yes! Gelukkig ruik ik het vooral zelf, kijk er dus niet van op maar juich het toe.
- Wat je in ieder geval kan nemen is de chlorella, vit E en Omega 3. Daarnaast zou ik wel ook de magnesium nemen en echt, probeer het dieet te volgen. De rest komt dan allemaal nog wel een keertje als het nu teveel is wat ik me goed voor kan stellen. We zijn hier in huis nu eenmaal nogal fanatiek met eten geworden. Wel grappig want ik leefde voorheen op chips, die kaakjes met chocolade en suiker erop, muesli, wijn en pizza's haha
Maar dat terzijde

Ik hoop dat het wat toe kan voegen aan het geheel. voor ervaring met detoxen is ook een topic gestart, laat vooral weten hoe het met je gaat! Dat helpt anderen en ik zou het ook erg leuk vinden om te lezen.
Link naar de informatie op het forum:
viewforum.php?f=5
viewtopic.php?f=72&t=854
liefs, Moeke