Marijntje (borstvoeding met implantaten / implantaten uiteindelijk verwijderd door dr. Michels )

Lees informatie of stel vragen.
Marijntje

Ongelezen bericht 12 jun 2018 16:52

Hallo allemaal,

Hierbij kom ik me even voorstellen. Ik heb 'anoniem' al heel wat gelezen op dit forum en wil nu mijn zoektocht met jullie delen. Ik hoop hier wat wijsheid en steun te vinden en wellicht kan mijn verhaal anderen in dezelfde situatie helpen.

Ik heb nu 12 jaar borstimplantaten (cohesieve gel onder de spier). Destijds was ik er helemaal van overtuigd dat ze niet konden lekken, het was immers een 'vaste stof.' Een jaar of drie geleden begon ik me ongerust te maken of het allemaal nog wel goed zat, omdat ik wat knobbels voelde. Een echo stelde me gerust: het waren alleen de randen die ik door gewichtsverlies beter kon voelen. Toch ontstond toen het idee dat ik ze liever kwijt dan rijk was. Maar omdat ik nog borstvoeding gaf, leek het me handiger om de operatie uit te stellen. Voor het zover was diende zich echter de volgende zwangerschap zich aan en zo zit ik nu nog in hetzelfde schuitje. Ik heb sinds een paar weken het gevoel dat het aan een kant niet meer goed zit en besloten dat de implantaten er echt uit gaan. De vraag is alleen nog wanneer en waar (door welke chirurg). Mijn grootste dilemma is natuurlijk wat nou het beste is voor mijn kindje. Om het overzichtelijk te houden, zal ik daar onder 'borstvoeding met implantaten' verder over uitweiden.

Tot nu toe ben ik bij twee chirurgen op consult geweest:

Als eerste bij de chirurg die de borstvergroting heeft uitgevoerd. Hij vroeg eerst of ik wist dat ik niks zou overhouden. Dat kwam meer over als een 'check,' of mijn verwachtingen realistisch waren. Daarna zei hij (een beetje tot mijn verbazing) dat hij het niet onverstandig vond, een prothese is een lichaamsvreemd voorwerp en een nieuwe zou op termijn ook weer problemen opleveren. Hij had verder geconstateerd dat een borst nog goed was, maar de andere beginnende kapselcontractie had. De ingreep werd eenvoudig voorgesteld: implantaten eruit, kapsels eruit en een tijdelijke drain. Hij raadde vooral vanwege de narcose wel met klem aan om mijn kindje eerst te spenen. Ik kwam helemaal vol goede moed thuis: niks aan de hand en als ik eraan toe was, even bellen voor een afspraak.

Maar toen de tweede afspraak. Na inlezen op dit forum had ik een afspraak gemaakt met een arts die hier genoemd werd als 'neemt klachten serieus' en 'veel ervaring met explantatie.' Ze wilde me echter meteen nieuwe implantaten (wel met zoutoplossing) aanpraten, want verwijderen zou echt niet mooi worden. Ze haalde er gelijk horrorfoto's bij van iemand wier littekens vanbinnen waren hard geworden/aan elkaar gekleefd (ik weet niet meer precies). Verder zou het kapsel blijven zitten, want het was toch heel dun en anders hield ik niks over. En wat mijn grootste schok was, was dat ze heel zeker was dat de implantaten op de spier zaten. Toen ik zei dat ik daar toch wel mee zat, bitste ze 'wat maakt dat voor jou nou voor verschil?' Maar eerlijk gezegd maakt dat voor mij veel verschil. Zijn de implantaten aan de wandel gegaan, of is de eerste chirurg minder betrouwbaar dan hij overkomt? Ik weet eigenlijk wel heel zeker dat ze onder de spier zaten. Mijn goede moed was in ieder geval de kop ingedrukt.

Kortom: met al die tegenstrijdigheden heb ik behoefte aan een 'third opinion.' Die staat deze week gepland.

Marijntje
Frederique

Ongelezen bericht 12 jun 2018 20:46

Hoi Marijntje,

Wow ik snap je verwarring wel over de plaatsing van de prothese. Bij mij zitten ze achter de spier, dit kun je zien als je je borstspieren aanspant. Dan krijgen ze een rare vorm omdat de borst omhoog trekt.

Mag ik weten wie die tweede arts is geweest? En waarom wil je een third opinion? Twijfel je of je voor alleen een explantatie gaat of toch andere implantaten laten plaatsen? Of wil je zekerheid over de plaats van de prothese?

X Frederique
Marijntje

Ongelezen bericht 13 jun 2018 11:00

Hoi Frederique,

Dank voor je reactie! Wat je zegt over spieren aanspannen... Dat WAS ook altijd zo bij mij, maar nu niet meer. Als ik daarbij optel dat het altijd harde dingen geweest zijn en vanaf een bepaald moment een stuk zachter, begin ik eigenlijk erg te vermoeden dat de implantaten wel degelijk verplaatst zijn. Ondanks dat dat zogenaamd niet moet kunnen. Maar ik zal niet de eerste op dit forum zijn met een ervaring die volgens een arts niet moet kunnen.

De third opinion wil ik omdat ik nu helemaal in verwarring ben over wat (wie) ik nu wel en niet moet geloven, gezien de totale tegenstrijdigheid. Van de explantatie ben ik helemaal zeker. Het voelt steeds meer als twee tikkende tijdbommen en ik ben er zelfs niet zeker van of ze niet al tot ontploffing gebracht zijn. Zelfs mocht het alleen tussen mijn oren zitten wil ik ervan af. De tweede arts was dr. Visser. Ik had eigenlijk de namen achterwege gelaten omdat ik niemand op internet wil zwartmaken. Persoonlijk had ik in ieder geval geen klik. Of ze inhoudelijk gelijk had, zal hopelijk bij de volgende afspraak blijken.

x Marijntje
Sol

Ongelezen bericht 13 jun 2018 12:41

Welkom Marijntje op het forum!!

Allereerst een verstandige beslissing om te besluiten dat je tot explantatie wilt overgaan. En wat naar dat je bij je second opinion zo'n down ervaring hebt gehad. Ik begrijp je helemaal en zou ook het even niet meer weten. Wat ik je voor overwegingen mee zou willen geven zijn deze.

Je wilt ze er hoe dan ook uit hebben. Wat de toestand van binnen ook is, ze moeten eruit. Ik begrijp je ongerustheid heel goed maar je wilt hoe dan ook eraf. Het vaststellen van ruptuur, kapot enz is eigenlijk alleen goed vast te stellen met een mri scan. En kan handig zijn ook voor de vergoeding van de verzekering. Maar als er bij jouw al kapselvorming vastgesteld is moet dat geen probleem zijn. Weet je ook welke graad?

Je geeft op dit moment nog borstvoeding. Ik zou ook spenen als ik jouw was. De operatie is een zodanige ingreep dat borstvoeding mij niet echt handig lijkt. Hoe spijtig het ook is. Ik ben zelf geexplanteerd 2 maanden nadat ik gestopt was met borstvoeding. Je kunt er voor kiezen om te wachten tot je klaar bent met voeden. Maar met deze informatie plus je gevoel is dat iets wat jezelf zou moeten beslissen. Moeilijk!! Hoe oud is je kindje?

Wat betreft het zachter aanvoelen van de borsten kan het dit ook zijn. Na mijn bv ben ik drie keer zwanger geweest. Mijn borsten waren eerst ook hard en na de zwangerschap voelden ze zachter. Dat komt omdat ze door zwangerschappen en stuwing een stuk groter worden. Je komt aan en de huid rekt op. Daardoor komen je implanted in meer omringend weefsel te liggen en kan verklaren waarom ze zachter aanvoelen. Ik had het nl. ook. Je borsten zijn zowieso wat groter en opgevulder omdat je melkklieren in vol bedrijf zijn. Dus ik zou er niet van uitgaan direct dat het smurrie is van binnen.

Twee dagen na explantatie starten met borstvoeding durf ik niet te zeggen dat je alweer zo ver bent. Zowieso opereren met borsten die in de voedingsstand staan zou ik afraden. Ook omdat je onder narcose moet. Ik denk dat elke pc dat wel zal zeggen.

Ik hoop dat je een beslissing kan maken hierover. Ik viel met je mee, ik was zelf ook zo'n echte borstvoeding mom. Heerlijk.

Maar jij bent er ook nog. En je moet gewoon van die krengen af. Ik wens je veel succes en hopelijk een beter third opinion dan je eerste twee.

Heel veel liefs Sol
Sol

Ongelezen bericht 13 jun 2018 12:43

Ik heb trouwens gelijk geantwoord eigelijk op je topic borstvoeding :lol:
Marijntje

Ongelezen bericht 13 jun 2018 21:21

Dankjewel Sol, voor je bemoedigende woorden. Ik zal er nog even niet vanuit gaan dat het een smurrie is.

Mijn 'eigen' chirurg had het over beginnende kapselcontractie. Dat is overigens ook nog eens in een Belgische privékliniek. Ik ben bang dat de verzekering daar weinig van onder de indruk is. Volgens de andere arts was er dus zelfs nauwelijks kapsel.

Was de operatie voor jou de reden om te stoppen met borstvoeding? Of heb je gewoon gewacht tot daarna? Mijn kindje is nu 20 maanden. Nou weet ik wel dat het gros van de mensheid daar al steil van achterover slaat en dat ik mezelf voor 20 maanden al best op de al dan niet opgevulde borst mag kloppen ;). Wat dat betreft zou ik er wel vrede mee hebben om te stoppen met voeden. Alleen hoe je zoiets aanpakt... Een kindje van die leeftijd neemt echt niet ineens genoegen met een glas koemelk. Zeker niet 's nachts vermoed ik zo. Hij hecht er nog enorm aan. Maar daar kan ik beter een ander forum voor raadplegen ;).

Nou is dit wel een complicerende factor, maar deels ook wel de oorzaak. Door de zwangerschappen en borstvoeding is mijn eigen lichaamsbeeld totaal veranderd. Daarvoor voelde ik me zonder borstontwikkeling onvolwaardig als vrouw. Na twee goede zwangerschappen, bevallingen en ruim vier jaar onafgebroken borstvoeding is voor mij het bewijs toch wel geleverd dat mijn lichaam voldoet als vrouwenlichaam. Ook al waren mijn borsten niet zichtbaar, ze verstaan hun (echte!) functie blijkbaar prima.
Sol

Ongelezen bericht 13 jun 2018 21:50

Merijntje!! Wat heb jij dat laatste stukje mooi verwoord!!!
Over dat je lichaam functioneert zoals het hoort als vrouw. Je slaat de spijker op de kop!! Wat een geweldig extraatje geeft God kado bij je kindje :D Heel mooi en chapeau!! Je bent een echte bv mom :D 4 jaar aan 1 stuk, wat geweldig. Mijn langste was 1,5 jaar. En ik was al gestopt van mijn jongste, gewoon omdat ik het niet meer trok. Ik had diverse klachten en viel erg af. En het was mijn 6e kindje. Heb evengoed nog een half jaar gevoed. Toen was ik op. Daarna volgde de explantatie.

Mag ik vragen hoeveel cc je erin hebt? Je hebt ze al 12 jaren in. Soms valt het erg mee na explantatie en vooral als je zwangerschappen doorlopen hebt kan er echt wel wat veranderen qua grootte. Ik hoop het voor je!!

In ieder geval ze kunnen melk geven als de beste!! ;)

Als ik het goed begrijp woon je dus in België. Ja daar is het wel wat anders met verzekering. Wij hebben hier een lid Dotje die heeft ook gedoe gehad daarmee. Ik hoop voor je dat ze aanwijsbaar (al dan niet met mri, echo,) hebben. Wij hebben hier ook informatie over. Zal even voor je zoeken.

Ik hoor graag van je als je van de week voor je third opinion gaat.

Liefs
Marijntje

Ongelezen bericht 14 jun 2018 07:16

Wauw, zes kinderen! Dan weet je inderdaad wel wat ik bedoel ;).

Ga vooral niet zoeken over Belgische verzekeringen, want ik woon gewoon in Nederland. Vanwege het prijsverschil en omdat ik vlakbij de grens woon heb ik destijds gekozen voor België.

Ik zal na de volgende afspraak een update geven!

Liefs!
Luna MKS

Ongelezen bericht 15 jun 2018 12:57

Welkom lieve Marijntje,

Wat een nare ervaring bij die 2e arts! Goed dat je weer verder zoekt.
Je zegt dat ze je protheses achter de spier hadden geplaatst. Als dat zo is, zit hij er nog en heeft dr. Visser dit gewoon niet goed gezien.
Je prothese kan nooit vanzelf van achter je spier naar voor je spier zijn verplaatst. Misschien was je prothese dual plane geplaats en is dat de verwarring bij je? Dan zit een deel voor en een deel achter de spier. Maar ook dan kan de prothese niet zomaar ineens volledig voor de spier komen te zitten. Het verplaatsen van protheses komt wel voor, maar nooit op deze manier. Wat wel kan is dat de pocket in je borst te groot was gemaakt en ze dan omlaag zakken of omhoog of naar de zijkanten verplaatsen, maar dan zou je dat aan de vorm van je borsten moeten zien.
Ik vind 20 maanden lang borstvoeding geven helemaal niet raar. Hoe langer je voedt, hoe beter voor je kindje! En niet alleen vanwege de stoffen die ze dan binnenkrijgen, maar ook voor de hechting. Sommige gaan zelfs tot 4 jaar, dus zo gek is het niet.
Het is een heel lastige beslissing die je moet nemen. Ik wil je wel helpen om alvast 1 weg te strepen: borstvoeding geven paar dagen na explantatie. Dit is voor jezelf en je kindje niet gezond. Ik zou het niet doen! En waarschijnlijk lukt het dan ook niet, want je lichaam heeft echt tijd nodig om te herstellen. Niet alleen door het snijden maar ook door alle medicatie die je krijgt. Je hormonen kunnen behoorlijk van slag raken door de narcose.
Je voedt het kindje nu 20 maanden, dus je kindje heeft een heel goede start gemaakt en heeft nu alles wat het nodig heeft.
Het is belangrijk dat je een MRI laat maken van je borsten om te kijken of je echt geen scheur hebt. Maar ik denk dat het gevoel in je borsten door het geven van borstvoeding komt en dat er niks aan de hand is. Vraag gewoon aan je huisarts of een pc ze je een verwijzing voor een MRI kunnen geven. Hopelijk zijn ze bereid dit te doen.
Probeer voor nu gewoon koel te blijven, want echt, het is geen smurrie in je borsten ;) En maak nog even een nieuwe afspraak bij een arts. Ik zou naar dr. Kappel en dr. van Loenen of Kingma gaan als ik jou was.

Heel veel sterkte en succes!

Lieve groetjes,
Luna
Luna MKS

Ongelezen bericht 15 jun 2018 16:53

Vraag om een verwijzing naar een internist, zodat die ASIA kan diagnosticeren en jij de operatie vergoed krijgt. Lees hier meer: viewtopic.php?f=153&t=1696
En meld je klachten bij het RIVM: viewtopic.php?f=142&t=1689
Marijntje

Ongelezen bericht 16 jun 2018 10:37

Dank voor je reactie, Luna! Hier even een update.

Ik heb een derde plastisch chirurg gezien. Een hele prettige arts, die echt de tijd nam om het over mijn zorgen te hebben en me gerust heeft gesteld dat het er van buiten gezien allemaal goed uitzag en er waarschijnlijk geen haast bij is. Ze heeft een verwijzing gegeven voor een mri, ook met het oog op eventuele vergoeding. Ook kreeg ik bevestiging dat de implantaten (nog steeds) onder de spier zitten.

Fijn dat de regels rondom vergoeding nu gaan wijzigen! Maar of ik echt een diagnose asia zou krijgen... Gelukkig heb ik geen gewrichtsklachten o.i.d. Wel vergeetachtigheid, maar dat kan ook een 'babybrein' zijn dat wat lang blijft hangen. En vermoeidheid is met onderbroken korte nachten ook niet zo raar.

Nu even rustig de mri afwachten. Dan beslis ik daarna op welke termijn ik de operatie wil. Er was geen harde contra-indicatie om borstvoeding te blijven geven (na een operatie), maar ik denk dat ik toch voor het afbouwen ga. Fijn dat je dat zegt over borstvoeding, Luna. Ik had het al 'verzwegen,' maar mijn oudste van 4 wil ook nog af en toe een slokje. Zo had ik het voor de jongste ook gewild, dat maakt de afweging lastig. Twee jaar wachten en me ongerust maken vind ik in ieder geval geen optie.

Liefs!
Frederique

Ongelezen bericht 16 jun 2018 12:08

Ah fijn Marijntje dat je wat meer gerustgesteld bent wb de plaatsing van de implantaten en de conditie ervan. Benieuwd wat er uit de mri komt!
X Frederique
Luna MKS

Ongelezen bericht 16 jun 2018 12:13

Nee, zo lang (2 jaar) wachten moet je echt niet doen.
Nu heb je nog geen echte klachten, maar hoe langer je ze laat zitten hoe slechter voor je lijf.
Wat fijn dat de arts een mri heeft aangevraagd!!!
Wie was de arts? Van Loenen misschien? Of Kappel?
Fijn weekend en veel liefs,
Luna
Marijntje

Ongelezen bericht 20 jun 2018 10:57

Heel mooi artikel, maar het is wel preken voor eigen parochie om dat met mij te delen ;). Sowieso geweldige site, heb ik veel aan gehad.

De arts was dr. Michels in het Viecuri in Venlo. 'Gewoon' in het ziekenhuis dus. Vandaar dat ze ook wat gemakkelijker voor een mri doorverwijst.
Plaats reactie

Terug naar “Kinderen, hormonen, overgang”