Wat te doen bij problemen met verzekeraar in België

Zie hier waar je klachten kunt melden.
Gebruikersavatar
Luna MKS
Berichten: 9391
Lid geworden op: 02 feb 2012 10:27

Ongelezen bericht 29 okt 2022 16:31

Indien de klacht betrekking heeft op de dienstverlening van de zorgverzekeraar, kun je de ombudsdienst van het betrokken ziekenfonds contacteren en/of de klachtenprocedure van je ziekenfonds volgen. De contactgegevens van de ombudsdienst en de klachtenprocedure kan je meestal terugvinden op de website van het ziekenfonds zelf.

Indien deze interne klachtenprocedure niets oplevert, kun je nog terecht bij de federale Ombudsman. De federale Ombudsman onderzoekt klachten over federale administraties. De contactgegevens zijn de volgende:
De federale Ombudsman
Adres: Leuvenseweg 48 bus 6, 1000 Brussel
Tel: 0800/999.62 - 02/289.27.27
Fax: 02/289 27 28
E-mail: contact@federaalombudsman.be
Klachtenformulier: http://www.federaalombudsman.be/nl/een-klacht-indienen
www.federaalombudsman.be

Indien de melding betrekking zou hebben op de dienstverlening van een private verzekeringsmaatschappij, kun je contact opnemen met de ombudsdienst van de maatschappij zelf, teneinde de situatie aan te kaarten en samen met de ombudspersoon te bekijken of er een oplossing kan worden gevonden voor deze situatie. De contactgegevens van de ombudsdienst van de verzekeringsmaatschappijen kun je meestal terugvinden via hun website.

Indien je via deze weg geen bevredigend resultaat verkrijgt, kun je je nog richten tot de Ombudsman van de Verzekeringen. Deze ombudsdienst biedt echter slechts tussenkomst indien er een eerdere contactname was met de klachtendienst van de verzekeringsmaatschappij zelf. De contactgegevens zijn de volgende:
Ombudsman van de Verzekeringen
Adres: de Meeûssquare 35, 1000 Brussel
Tel : 02/547.58.71
Fax: 02/547.59.75
Webformulier: http://www.ombudsman.as/nl/complaint/form.asp
E-mail: info@ombudsman.as
Website: www.ombudsman.as

De federale ombudsdienst “Rechten van de patiënt” is samen met de andere ombudsdiensten “Rechten van de patiënt” opgericht in het kader van de patiëntenrechtenwet en bemiddelt binnen dit kader tussen de patiënt en de individuele beroepsbeoefenaar in de extramurale sector (bv. artsen, tandartsen, apothekers,…) (buiten de ziekenhuizen), zonder hierbij een standpunt in te nemen. Hier vind je een brochure, die (op blz. 11-13) toelichting geeft over de werking van de ombudsdiensten “Rechten van de patiënt”.

Federale ombudsdienst “Rechten van de patiënt”
FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu
Galileelaan, 5/2 | 1210 Brussel | België
t 02 524 85 20
www.patientrights.be
Plaats reactie

Terug naar “Meld klachten!”