Exlpantatie en borstvoeding
Mij is altijd verteld dat je met implantaten gewoon borstvoeding kunt geven. Dit doe ik dan ook en het gaat super. Ik was altijd heel nuchter ingesteld en ging af op gepubliceerde onderzoeken dat er geen afwijkingen werden gevonden in melk of borstgevoede kinderen. Nu pas begin ik me echt ongerust te maken. Omdat mijn borsten niet meer goed voelen (nog niet door een arts bevestigd dat er ook iets mis is). En ook vooral omdat er nu toch meer bekend is dat alle siliconen implantaten zweten. Hoe ik eerst redeneerde:
- het zijn implantaten die niet kunnen lekken, afgeschermd door de spier
- kunstvoeding (wat meer silicium bevat volgens onderzoek dan borstvoeding van een moeder met implantaten) wordt meestal gegeven door een siliconen flessenspeen
- de meeste baby's sabbelen een groot deel van de dag op een siliconen fopspeen en siliconen bijtringen
- Een veelgebruikt vrij verkrijgbaar medicijn tegen darmkrampjes heeft siliconen als werkzame stof, dat laten ze baby's ook opdrinken
Maar wat nu steeds door mijn hoofd speelt:
- Alle implantaten zweten, dus blijkbaar vallen ze uiteen in veel kleinere deeltjes dan eerst gedacht
- er is aangetoond dat deze deeltjes door het bloed worden verplaatst, dus dan kunnen ze waarschijnlijk ook in de melk komen
- een groter deeltje dat wordt opgedronken zou wel langs de natuurlijke weg worden uitgescheiden, maar wat gebeurt er met die losse moleculen?
- het kan allemaal statistisch verwaarloosbaar zijn en niet aangetoond, maar als het om mijn oogappeltjes gaat is een kans van 0,001% dat er iets ergs gebeurt al te veel.
Zoals ik in het voorsteltopic heb geschreven, wil ik een explantatie en gevoelsmatig liever vandaag dan morgen. Ik zit met veel vragen over wat het beste is voor mijn kindje. Ik vrees alleen dat ik daar echt over in het ongewisse zal blijven. Zelf heb ik weinig klachten, dat komt wel goed.
De opties nu zijn:
- wachten tot we 'klaar' zijn met borstvoeding geven en dan explantatie.
- kindje spenen en dan explantatie laten doen.
- explantatie en daarna verder voeden. Als er een arts is die dat ondersteunt. Heb op internet well enkele dames gevonden die dat hebben gedaan, maar als ik hier lees is dat door vrijkomende stoffen niet verstandig. Voor het overige zou dit mijn voorkeur hebben (bijvoorbeeld twee dagen na de operatie niet voeden en daarna verder gaan).
Als ik alles van tevoren had geweten en ervaren, had ik die implantatie nooit laten doen.
- het zijn implantaten die niet kunnen lekken, afgeschermd door de spier
- kunstvoeding (wat meer silicium bevat volgens onderzoek dan borstvoeding van een moeder met implantaten) wordt meestal gegeven door een siliconen flessenspeen
- de meeste baby's sabbelen een groot deel van de dag op een siliconen fopspeen en siliconen bijtringen
- Een veelgebruikt vrij verkrijgbaar medicijn tegen darmkrampjes heeft siliconen als werkzame stof, dat laten ze baby's ook opdrinken
Maar wat nu steeds door mijn hoofd speelt:
- Alle implantaten zweten, dus blijkbaar vallen ze uiteen in veel kleinere deeltjes dan eerst gedacht
- er is aangetoond dat deze deeltjes door het bloed worden verplaatst, dus dan kunnen ze waarschijnlijk ook in de melk komen
- een groter deeltje dat wordt opgedronken zou wel langs de natuurlijke weg worden uitgescheiden, maar wat gebeurt er met die losse moleculen?
- het kan allemaal statistisch verwaarloosbaar zijn en niet aangetoond, maar als het om mijn oogappeltjes gaat is een kans van 0,001% dat er iets ergs gebeurt al te veel.
Zoals ik in het voorsteltopic heb geschreven, wil ik een explantatie en gevoelsmatig liever vandaag dan morgen. Ik zit met veel vragen over wat het beste is voor mijn kindje. Ik vrees alleen dat ik daar echt over in het ongewisse zal blijven. Zelf heb ik weinig klachten, dat komt wel goed.
De opties nu zijn:
- wachten tot we 'klaar' zijn met borstvoeding geven en dan explantatie.
- kindje spenen en dan explantatie laten doen.
- explantatie en daarna verder voeden. Als er een arts is die dat ondersteunt. Heb op internet well enkele dames gevonden die dat hebben gedaan, maar als ik hier lees is dat door vrijkomende stoffen niet verstandig. Voor het overige zou dit mijn voorkeur hebben (bijvoorbeeld twee dagen na de operatie niet voeden en daarna verder gaan).
Als ik alles van tevoren had geweten en ervaren, had ik die implantatie nooit laten doen.
Hier wat Sol en ik in jouw voorsteltopic hadden geschreven:
Sol schreef:Hoi Marijntje,
Ik zou ook spenen als ik jouw was. De operatie is een zodanige ingreep dat borstvoeding mij niet echt handig lijkt. Hoe spijtig het ook is. Ik ben zelf geexplanteerd 2 maanden nadat ik gestopt was met borstvoeding. Je kunt er voor kiezen om te wachten tot je klaar bent met voeden. Maar met deze informatie plus je gevoel is dat iets wat jezelf zou moeten beslissen. Moeilijk!! Hoe oud is je kindje?
Wat betreft het zachter aanvoelen van de borsten kan het dit ook zijn. Na mijn bv ben ik drie keer zwanger geweest. Mijn borsten waren eerst ook hard en na de zwangerschap voelden ze zachter. Dat komt omdat ze door zwangerschappen en stuwing een stuk groter worden. Je komt aan en de huid rekt op. Daardoor komen je implanted in meer omringend weefsel te liggen en kan verklaren waarom ze zachter aanvoelen. Ik had het nl. ook. Je borsten zijn zowieso wat groter en opgevulder omdat je melkklieren in vol bedrijf zijn. Dus ik zou er niet van uitgaan direct dat het smurrie is van binnen.
Twee dagen na explantatie starten met borstvoeding durf ik niet te zeggen dat je alweer zo ver bent. Zowieso opereren met borsten die in de voedingsstand staan zou ik afraden. Ook omdat je onder narcose moet. Ik denk dat elke pc dat wel zal zeggen.
Ik hoop dat je een beslissing kan maken hierover. Ik viel met je mee, ik was zelf ook zo'n echte borstvoeding mom. Heerlijk.
Maar jij bent er ook nog. En je moet gewoon van die krengen af. Ik wens je veel succes en hopelijk een beter third opinion dan je eerste twee.
Heel veel liefs Sol
Luna schreef:Hoi lieve Marijntje,
Het is een heel lastige beslissing die je moet nemen. Ik wil je wel helpen om alvast 1 weg te strepen: borstvoeding geven paar dagen na explantatie. Dit is voor jezelf en je kindje niet gezond. Ik zou het niet doen! En waarschijnlijk lukt het dan ook niet, want je lichaam heeft echt tijd nodig om te herstellen. Niet alleen door het snijden maar ook door alle medicatie die je krijgt. Je hormonen kunnen behoorlijk van slag raken door de narcose.
Je voedt het kindje nu 20 maanden, dus je kindje heeft een heel goede start gemaakt en heeft nu alles wat het nodig heeft.
Het is belangrijk dat je een MRI laat maken van je borsten om te kijken of je echt geen scheur hebt. Maar ik denk dat het gevoel in je borsten door het geven van borstvoeding komt en dat er niks aan de hand is. Vraag gewoon aan je huisarts of een pc ze je een verwijzing voor een MRI kunnen geven. Hopelijk zijn ze bereid dit te doen.
Probeer voor nu gewoon koel te blijven, want echt, het is geen smurrie in je borstenEn maak nog even een nieuwe afspraak bij een arts. Ik zou naar dr. Kappel en dr. van Loenen of Kingma gaan als ik jou was.
Heel veel sterkte en succes!
Lieve groetjes,
Luna
Bezoek onze website
~~~~~~
Meld je aan voor de collectieve rechtszaak tegen Allergan
~~~~~~
Meld je klachten bij het MEBI van het RIVM
~~~~~~
Neem contact op
The sound of silence speaks louder than words
~~~~~~
~~~~~~
~~~~~~
Neem contact op
Ik heb zelf borstvoeding gegeven met implantaten en jaren later een explantatie ondergaan. Hoewel ik de explantatie reuze mee vond vallen, lijkt mij de optie om daarna verder te voeden niet haalbaar! Misschien is het technisch mogelijk, maar mij lijkt het niet te doen. Weet niet hoe lang je borstvoeding wilt geven? Ik ga er even van uit dat dit max een jaar zal zijn. Weet niet hoe oud je kindje nu is, maar ik zou de explantie hierna doen...
Puur persoonlijke ervaringen.
Puur persoonlijke ervaringen.
explantatie januari 2020 dr niessen, januari 2021 lipofilling
De vraag van Marijntje ging over borstvoeding geven vlak voor en vlak na explantatie. Ze moest geopereerd worden maar was nog bezig met voeden. Dit is dus niet hetzelfde willen gaan voeden als je zwanger bent geworden na explantatie.
In theorie zou het kunnen al is het vaak zo dat de melkgangen iets beschadigd kunnen zijn door de operaties, waardoor het voeden dus niet of minder goed lukt.
Wij hebben echter onze twijfels over de eventuele schade voor je kindje, vooral bij vrouwen die lekkage hadden. We raden altijd aan om zo lang mogelijk te ontgiften voordat je zwanger wordt en borstvoeding wilt geven.
In theorie zou het kunnen al is het vaak zo dat de melkgangen iets beschadigd kunnen zijn door de operaties, waardoor het voeden dus niet of minder goed lukt.
Wij hebben echter onze twijfels over de eventuele schade voor je kindje, vooral bij vrouwen die lekkage hadden. We raden altijd aan om zo lang mogelijk te ontgiften voordat je zwanger wordt en borstvoeding wilt geven.
Bezoek onze website
~~~~~~
~~~~~~
~~~~~~
Neem contact op
~~~~~~
~~~~~~