Hallo allemaal,
Al een tijdje heb ik informatie op dit forum gezocht en meegelezen met een aantal verhalen, tips en ervaringen.
Ik wil nu graag mijn verhaal met jullie delen en hopelijk word ik wijzer van jullie ervaringen. Daarnaast vind ik het ook belangrijk voor de statistieken om me te laten horen.
In 2007 heb ik besloten een borstvergroting te laten doen. Ik ben tenger (47 kg - 1,67 lang) en doordat ik erg sportief ben had ik meer een getrainde mannenborst dan een vrouwenborst, vond ik zelf. Ik had een a-cup en ik wilde geen grote borsten, dus heb gekozen voor 150cc Mentor voor de borstspier. Ik was best tevreden met het resultaat, niet te groot en ik voelde me vrouwelijker. Wel waren mijn borsten wel gevoeliger dan voorheen in de pijnlijke zin, met stoten, stevig omhelzen of erop liggen had ik pijntjes. Soms ook steken. Aan de ene kant was er in de buurt van mijn oksel altijd al een rimpel te zien.
Soms kwam er weer een verhaal in de media over de risico's van implantaten en dan dacht ik wel "ik loop ook risico", maar ik stond er nooit erg lang bij stil. Tot een maand of 5 geleden... ineens werd mijn rechterborst veel groter en er ontstond een zichtbaar verschil in een paar maanden tijd. Ik maakte me zorgen en ben terug gegaan naar de kliniek van destijds. Conclusie was heel snel; kapselvorming. Ik ben heel goed geholpen moet ik zeggen. Het viel onder de garantie, eruit en nieuwe erin. Dat was voor mij het moment om ervoor te kiezen beide implantaten te laten verwijderen en geen nieuwe te laten plaatsen. Het kwam niet veel voor, die keuze, maar het werd gerespecteerd. Omdat het deels garantie was werd ook met de prijs rekening gehouden.
Vandaag vier weken geleden heb ik mijn explantatie gehad. Het is uiteindelijk allemaal best snel gegaan, en in de korte periode voor en net na de explantatie heb ik dit forum bezocht.
Ik dacht altijd dat ik geen klachten had die gerelateerd konden worden aan de implantaten, maar het lezen op dit forum heeft mijn ogen geopend. Ik schaarde mijn vage klachten onder ouder worden en minder weerstand hebben. Maar terugkijkend op de 8,5 jaar dat de implantaten in mijn lichaam hebben gezeten heb ik last gehad van; nachtelijjk zweten, haaruitval (dacht aan overgang), gewrichtspijnen (reumatoloog bezocht), ochtendstijfheid, meerdere ontstekingen, twee maal longontsteking, holte-ontstekingen en een ontsteking in alle aanhechtingen van beide benen tegelijkertijd.
In de laatste paar weken voor de explantatie had ik voornamlijk pijnklachten van de opgezwollen borst, kon uiteindelijk alleen nog met pijn functioneren (auto rijden, huishouden, werken). Mijn klier onder mn oksel is toen opgezët. Ik heb nog steeds pijn rechts en de klier is constant aanwezig met een zeurende pijn.
Over 2 weken heb ik een afspraak bij de chirurg. Ik ga hem vragen wat er nu precies uit mn borst is gekomen, want tot aan de operatie had ik meerdere meningen; kapsel, vocht en ontsteking. Ik heb de implantaten mee genomen en die zijn gelukkig in tact. Toch maak ik me nog een klein beetje zorgen.
Gelukkig voel ik me wel beter, geen ochtendstijfheid meer bijvoorbeeld. Mijn kleine borstjes zijn nogal ingedeukt en erg ongelijk, de rechter is een platte pannenkoek

Fijn dat je mijn verhaal hebt willen lezen. Alle tips voor herstel of anders zijn welkom!
Groetjes,
Naath