PC wil mammografie voor verwijderen implantaat

Mammografie met borstimplantaten is gevaarlijk!
Do80

Ongelezen bericht 30 nov 2021 23:22

Hoi,

Ik ben gisteren op consult geweest bij de van de Kar in de Jan van Goyen kliniek Amsterdam en zij wilde dat ik een echo en mammografie laat doen. Heb dit geweigerd en aangegeveb dat dit gevaarlijk is. Ik wil de kans niet lopen dat ze alsnog lek worden, of als ze al lek zijn, dat ze helemaal in mijn lijf worden leeggeknepen.

Ze had nog nooit van deze bezwaren of gevaren gehoord.

Ben mijn vertrouwen enigzins kwijt in deze chirurg, maar heb door de vele klachten wel de operatie datum laten staan omdat ik ze zo snel mogelijk uit mijn lijf wil.

Is een mammografie een normale gang van zaken voorafgaand aan het verwijderen van implantaten door ene verdenking van Asia? Of is deze PC echt niet goed op de hoogte van de gevaren?

Liefs, Do
Luna MKS

Ongelezen bericht 01 dec 2021 08:21

Lieve Do,

Helaas proberen we al heel lang de NVPC en het RIVM met bewijzen ervan te overtuigen dat mammografie met implantaten gevaarlijk is.
We hebben heel veel vrouwen in ons bestand die gescheurde implantaten kregen door mammografie. Tevens kennen we veel ervaringsverhalen uit Amerika en weten we van artsen daar, die al heel lang de problemen door borstimplantaten onderkennen, dat dit een groot risico vormt voor vrouwen. We hebben ook veel onderzoeken hierover op de website staan. En tevens onderzoeken die aantonen dat mammografie niet de juiste methode is om te onderzoeken of implantaten lek zijn.
We hebben vorig jaar in een commissie gewerkt bij de aanpassing van het concept voor de nieuwe richtlijnen voor borstoperaties met implantaten. We hebben dit toen weer ter sprake gebracht met onze argumenten en bewijzen die deze argumenten ondersteunen. Helaas is daar niets mee gedaan. We hebben gelukkig wel kleine overwinningen behaald zoals het woordje 'veilig' waar ze bij de NVPC en het RIVM graag mee smijten. Het is inmiddels ook verboden dat pc's of klinieken hiermee reclame maken of tijdens consulten dit tegen patiënten te zeggen. Tevens ook verboden om te zeggen dat implantaten levenslang meegaan. Dat zijn dingen die door onze harde inspanningen zijn bewerkstelligd. Maar helaas is er nog steeds veel werk aan de winkel en dus ook dit stukje over mammografie met implantaten. Gelukkig is Marga van Amersfoort (onze voorzitter) uitgenodigd voor een commissie van het RIVM en hopelijk zullen we langs die weg nog meer kleine overwinningen behalen en dus ook het onderwerp mammografie met implantaten.

Je kunt in dit deel over mammografie in meerdere topics lezen wat je kunt doen en zeggen als je naar het ziekenhuis gaat: https://www.meldpuntklachtensiliconen.c ... m.php?f=89 Of naar de arts sturen per mail. Het is goed dat je voor jezelf opkomt en ons advies volgt. Vergeet niet dat dit de artsen zijn die beweren dat borstimplantaten veilig zijn en niet ziek maken. Dat een causaal verband nooit is aangetoond en dat explantatie placebo is...

Ik ben trots op je dat je jouw intuïtie volgt!!!

Dikke kus,
Luna
Essi

Ongelezen bericht 01 dec 2021 16:34

Do80 schreef:
30 nov 2021 23:22
Hoi,

Ik ben gisteren op consult geweest bij de van de Kar in de Jan van Goyen kliniek Amsterdam en zij wilde dat ik een echo en mammografie laat doen. Heb dit geweigerd en aangegeveb dat dit gevaarlijk is. Ik wil de kans niet lopen dat ze alsnog lek worden, of als ze al lek zijn, dat ze helemaal in mijn lijf worden leeggeknepen.

Ben mijn vertrouwen enigzins kwijt in deze chirurg, maar heb door de vele klachten wel de operatie datum laten staan omdat ik ze zo snel mogelijk uit mijn lijf wil.

Is een mammografie een normale gang van zaken voorafgaand aan het verwijderen van implantaten door ene verdenking van Asia? Of is deze PC echt niet goed op de hoogte van de gevaren?

Liefs, Do
Goed dat je hebt geweigerd!
Bij mij is met een echo ooit wel lekkage aan getoond. Ik weet dat het niet altijd zichtbaar is, maar het kan wel.
Ik zie dat je het wel over een operatie datum hebt, maar ik heb je nog niet op de lijst staan.
Mag ik je er op zetten ?
We tellen samen af naar jou dag.
Liefs essi
Do80

Ongelezen bericht 01 dec 2021 17:06

Luna MKS schreef:
01 dec 2021 08:21
Lieve Do,

Helaas proberen we al heel lang de NVPC en het RIVM met bewijzen ervan te overtuigen dat mammografie met implantaten gevaarlijk is.
We hebben heel veel vrouwen in ons bestand die gescheurde implantaten kregen door mammografie. Tevens kennen we veel ervaringsverhalen uit Amerika en weten we van artsen daar, die al heel lang de problemen door borstimplantaten onderkennen, dat dit een groot risico vormt voor vrouwen. We hebben ook veel onderzoeken hierover op de website staan. En tevens onderzoeken die aantonen dat mammografie niet de juiste methode is om te onderzoeken of implantaten lek zijn.
We hebben vorig jaar in een commissie gewerkt bij de aanpassing van het concept voor de nieuwe richtlijnen voor borstoperaties met implantaten. We hebben dit toen weer ter sprake gebracht met onze argumenten en bewijzen die deze argumenten ondersteunen. Helaas is daar niets mee gedaan. We hebben gelukkig wel kleine overwinningen behaald zoals het woordje 'veilig' waar ze bij de NVPC en het RIVM graag mee smijten. Het is inmiddels ook verboden dat pc's of klinieken hiermee reclame maken of tijdens consulten dit tegen patiënten te zeggen. Tevens ook verboden om te zeggen dat implantaten levenslang meegaan. Dat zijn dingen die door onze harde inspanningen zijn bewerkstelligd. Maar helaas is er nog steeds veel werk aan de winkel en dus ook dit stukje over mammografie met implantaten. Gelukkig is Marga van Amersfoort (onze voorzitter) uitgenodigd voor een commissie van het RIVM en hopelijk zullen we langs die weg nog meer kleine overwinningen behalen en dus ook het onderwerp mammografie met implantaten.

Je kunt in dit deel over mammografie in meerdere topics lezen wat je kunt doen en zeggen als je naar het ziekenhuis gaat: viewforum.php?f=89 Of naar de arts sturen per mail. Het is goed dat je voor jezelf opkomt en ons advies volgt. Vergeet niet dat dit de artsen zijn die beweren dat borstimplantaten veilig zijn en niet ziek maken. Dat een causaal verband nooit is aangetoond en dat explantatie placebo is..

Dikke kus,
Luna
Hoi Luna,

Dank je wel. Mijn vorige plastisch chirurg denkt er idd helaas zo over. Hij vond het nu, nadat ik er al jaren kom met klachten, nog steeds niet nodig om ze te vervangen. Alle klachten en ophef waren nergens op gebaseerd vindt hij. Blijkt nu dat hij in 2019 zelfs heeft gelogen over het type implantaat wat ik heb. Heb toen mijn angst ivm de vele nieuwsberichten geuit en ik werd gerust gesteld dat ik niet die implantaten heb en dat hij dezelfde implantaten als ik heb, nu nog steeds gebruikt. Blijk nu, bij het opvragen van mijn medisch dossier, dus wel Allergan implantaten te hebben.

Hij staat echter wel op de lijst met explantatie chirurgen hier op het forum.
Do80

Ongelezen bericht 01 dec 2021 17:07

Essi schreef:
01 dec 2021 16:34
Do80 schreef:
Hoi,

Liefs, Do
Bij mij is met een echo ooit wel lekkage aan getoond. Ik weet dat het niet altijd zichtbaar is, maar het kan wel.
Ik zie dat je het wel over een operatie datum hebt, maar ik heb je nov niet op de lijst staan.
Mag ik je er op zetten ?
Liefs essi
Hoi Essi,

Dank je. Ja dat mag zeker! Ik ga nog wel even verder informeren. Vind 2 maanden gezien mijn klachten eigenlijk nog te lang wachten.

Liefs, Do
Waterfiets

Ongelezen bericht 01 dec 2021 19:12

De huisarts heeft mij doorgestuurd voor een echo. Hier was veel sneeuwstormeffect te zien onder mijn rechteroksel. Dwz siliconendeeltjes verspreid in mijn lymfeklier.

Daarna kwam ik bij een PC terecht, die wilde graag dat er nóg een echo gemaakt zou worden. Deze echoscopist heeft uitgebreid beide kanten bekeken en zag duidelijk dat er een scheur in rechts zat - maar sneeuwstorm onder beide oksels.

Heeft de PC goed beargumenteerd waarom jij een mammo zou moeten doen?

Ik begrijp nl. niet goed waarom er uberhaupt om een mammo gevraagd wordt terwijl 1 of 2 echos prima kunnen volstaan en dat in andere casus ook gewoon zo wordt aangepakt?

In ieder geval niet (nooit) doen waar je je niet goed bij voelt.
Liek

Ongelezen bericht 01 dec 2021 19:59

Hallo Do,
Goed dat je geweigerd hebt!!
Ik was niet op de hoogte van t gevaar. Anders had ik sat ook gedaan!!Van linkse borst die op echo stuk bleek, waren 10 minuten daarvoor 3 foto's gemaakt met mamagrafie. Later las ik pas de gevaren hier. Ik dacht ook, wat slecht dat ze niet op de hoogte blijken te zijn en wie zegt niet dat bv ook mijn inplantaat juist toen stuk is gegaan, en ook mijn gedachte bij als ie al stuk was, hoeveel siliconen worden er dan uitgedrukt?!! Heel bizar nu achteraf.
Dit ook besproken tijdens uitslag MRI, en mevr zei, je hoeft je echt geen zorgen te maken, inplantaat gaat daar echt niet stuk van!!!
Blijkbaar is er echt heel veel waar ze niet van op de hoogte zijn.
Gr Liek
Do80

Ongelezen bericht 01 dec 2021 22:23

Waterfiets schreef:
01 dec 2021 19:12
De huisarts heeft mij doorgestuurd voor een echo. Hier was veel sneeuwstormeffect te zien onder mijn rechteroksel. Dwz siliconendeeltjes verspreid in mijn lymfeklier.

Daarna kwam ik bij een PC terecht, die wilde graag dat er nóg een echo gemaakt zou worden. Deze echoscopist heeft uitgebreid beide kanten bekeken en zag duidelijk dat er een scheur in rechts zat - maar sneeuwstorm onder beide oksels.

Heeft de PC goed beargumenteerd waarom jij een mammo zou moeten doen?

Ik begrijp nl. niet goed waarom er uberhaupt om een mammo gevraagd wordt terwijl 1 of 2 echos prima kunnen volstaan en dat in andere casus ook gewoon zo wordt aangepakt?

In ieder geval niet (nooit) doen waar je je niet goed bij voelt.
Hoi Waterfiets,

Ze will controleren op borstkanker. Waarschijnlijk gezien mijn leeftijd (41) en het feit dat ik Allergan implantaten heb. Met een echo zien ze net wat minder dan met een mammografie volgens mij.

Wat ik gek vond, is dat ze niet op de hoogte was van het gevaar en dat ze deed of ik de eerste was die haar daarop wees. Lijkt me toch vreemd als dit je vakgebied is. Maar misschien ben ik nu te kritisch.

Ben in ieder geval blij dat ik heb besloten om de mammografie niet te laten doen.
Essi

Ongelezen bericht 01 dec 2021 23:34

Do80 schreef:
01 dec 2021 17:07
Essi schreef:
01 dec 2021 16:34
Do80 schreef:
Hoi,

Liefs, Do
Ik zie dat je het wel over een operatie datum hebt, maar ik heb je nov niet op de lijst staan.
Mag ik je er op zetten ?
Liefs essi
Hoi Essi,

Dank je. Ja dat mag zeker! Ik ga nog wel even verder informeren. Vind 2 maanden gezien mijn klachten eigenlijk nog te lang wachten.

Liefs, Do
Zodra je de juiste datum weet, kun je hem aan me door geven.
Liefs essi
Luna MKS

Ongelezen bericht 02 dec 2021 07:35

Do80 schreef:
01 dec 2021 17:06
Luna MKS schreef:
01 dec 2021 08:21
Lieve Do,

Je kunt in dit deel over mammografie in meerdere topics lezen wat je kunt doen en zeggen als je naar het ziekenhuis gaat: viewforum.php?f=89 Of naar de arts sturen per mail. Het is goed dat je voor jezelf opkomt en ons advies volgt. Vergeet niet dat dit de artsen zijn die beweren dat borstimplantaten veilig zijn en niet ziek maken. Dat een causaal verband nooit is aangetoond en dat explantatie placebo is..

Dikke kus,
Luna
Hoi Luna,

Dank je wel. Mijn vorige plastisch chirurg denkt er idd helaas zo over. Hij vond het nu, nadat ik er al jaren kom met klachten, nog steeds niet nodig om ze te vervangen. Alle klachten en ophef waren nergens op gebaseerd vindt hij. Blijkt nu dat hij in 2019 zelfs heeft gelogen over het type implantaat wat ik heb. Heb toen mijn angst ivm de vele nieuwsberichten geuit en ik werd gerust gesteld dat ik niet die implantaten heb en dat hij dezelfde implantaten als ik heb, nu nog steeds gebruikt. Blijk nu, bij het opvragen van mijn medisch dossier, dus wel Allergan implantaten te hebben.

Hij staat echter wel op de lijst met explantatie chirurgen hier op het forum.
Vreselijk toch lieve Do! Helaas denken de meeste pc's die op de lijs staan hetzelfde... Ze "erkennen", omdat ze moeten, maar in feite geloven ze er zelf niets van. Het is voor hun natuurlijk ook niet handig als het echt zo is. Gelukkig zitten er wel wat pc's bij die ondanks dat ze niet volledig overtuigd zijn, wel de keuze van de vrouw respecteren en hen niet proberen over te halen het niet te doen.
Je mag best de naam van deze chirurg noemen, ik vind het niet erg.

Ik lees nog even je andere reacties. Xxxjes
Luna MKS

Ongelezen bericht 02 dec 2021 07:41

Dat ze wil controleren op borstkanker is volgens mij onzin. Daarbij is ALCL, wat je door Allergan implantaten zou kunnen krijgen, iets anders dan borstkanker en wordt niet onderzocht dmv mammografie. Als er geen directe aanwijzing is voor borstkanker bij jouw leeftijd (jong) dan is er helemaal geen reden om dit te doen. Meestal wordt het wel aangevraagd om te kijken of er een scheur zit icm een echo.

Goed dat je op je strepen ging staan! Trots op je!

Dikke kus! <3
Irisgraaf

Ongelezen bericht 03 dec 2021 13:49

Ook ik ben vandaag (wéér!) naar de huisarts geweest. De kliniek waar ik volgende week een afspraak heb voor het consult voor explantatie, raadde mij aan om voor de zekerheid in verband met mijn extreme pijnklachten (zelfs lopen doet pijn aan mijn borst, kan niet meer auto rijden) voorafgaand aan het consult een echo te laten maken, om alles zo te versnellen omdat de PC ook 'in de borst' wilt kijken.
En je raad het al; het ziekenhuis gaf me een afspraak voor mammografie + echo. De mammografie moest eerst.
Ik gaf aan dit niet te willen doen, maar de telefoniste werd giftig. 'Dit is het protocol, wilt u nou een afspraak of niet, alleen een echo kan niet'.
Nu net gedaan alsof ik akkoord ben en aankomende maandag wil ik toch écht alleen de echo. :shock:

Moest het even van me afschrijven. Bizar dat zoveel vrouwen voor het blok worden gezet. :evil:

X
Luna MKS

Ongelezen bericht 03 dec 2021 13:53

Irisgraaf schreef:
03 dec 2021 13:49
Ook ik ben vandaag (wéér!) naar de huisarts geweest. De kliniek waar ik volgende week een afspraak heb voor het consult voor explantatie, raadde mij aan om voor de zekerheid in verband met mijn extreme pijnklachten (zelfs lopen doet pijn aan mijn borst, kan niet meer auto rijden) voorafgaand aan het consult een echo te laten maken, om alles zo te versnellen omdat de PC ook 'in de borst' wilt kijken.
En je raad het al; het ziekenhuis gaf me een afspraak voor mammografie + echo. De mammografie moest eerst.
Ik gaf aan dit niet te willen doen, maar de telefoniste werd giftig. 'Dit is het protocol, wilt u nou een afspraak of niet, alleen een echo kan niet'.
Nu net gedaan alsof ik akkoord ben en aankomende maandag wil ik toch écht alleen de echo. :shock:

Moest het even van me afschrijven. Bizar dat zoveel vrouwen voor het blok worden gezet. :evil:

X
Lieverd, ik begrijp je zo goed! Ik word ook heel boos! :evil:

Lees even in de andere topics wat je zou kunnen zeggen daar. Het gaat om een onderzoek naar scheuren en niet naar kanker.

Sterkte en succes en laat ons weten hoe het afloopt! <3
Irisgraaf

Ongelezen bericht 03 dec 2021 14:02

Luna MKS schreef:
03 dec 2021 13:53
Irisgraaf schreef:
03 dec 2021 13:49

X
Lieverd, ik begrijp je zo goed! Ik word ook heel boos! :evil:

Lees even in de andere topics wat je zou kunnen zeggen daar. Het gaat om een onderzoek naar scheuren en niet naar kanker.

Sterkte en succes en laat ons weten hoe het afloopt! <3
Dank je wel lieve Luna, ik zat inderdaad al te spitten in de topics. Kon het echt niet geloven joh, die vrouw aan de telefoon!
Mijn moeder gaat mee en is, mede door dit forum, ook anti mammografie in mijn situatie. Dus; anders doet zij wel een woordje voor me. :oops:
Ik laat weten hoe het afloopt. Maandag echo, donderdag consult. :D :D :D
Corrine68

Ongelezen bericht 03 dec 2021 15:28

Hoi, ik heb net alles achter de rug en mijn PC had voldoende aan een echo hoor, ook de verzekering. Op de echo kunnen ze de prothese zien en het eventuele lekken ervan en de eventueel aanwezige kapsels en zelfs ook of deze al aan het verkalken zijn. Dus blijf bij je standpunt want met implantaten een mamografie doen is echt niet fijn en niet te doen joh.
Sterkte maandag!

Gr. Corrine
Plaats reactie

Terug naar “Géén mammografie!”