Knobbel in borst na explantatie

Lees hier ervaringen of stel vragen.
AmbervdV

Ongelezen bericht 07 feb 2020 08:38

Zoals de meeste van jullie wel weten heb ik in juni een explantatie ondergaan ivm verdenking Bia ALCL en extreme kapselvorming. Mijn rechterborst heeft altijd de meeste ellende gegeven en deze kwam ook minder goed uit de strijd dan de linker. Al bij het plaatsen van de implantaten gaf de rechter borst problemen en dit is 10 jaar lang door gegaan. Gelukkig had ik geen ALCL, maar ze moesten er toch uit!
Nu na 7 maanden ontdekte ik een aantal dagen geleden een knobbel in mijn rechterborst. Het lijkt een knikker en lijkt op mijn rib te zitten in mijn borst. De assistente van de huisarts vond dat ik direct moest komen. De huisarts hoorde mijn verhaal aan en bedacht direct dat dit waarschijnlijk littekenweefsel zou zijn van de explantatie. Na het onderzoek concludeerde ze dat ze het niet wist en dat ik een mammografie en een echo moet laten maken. Dit gaat over een aantal dagen gebeuren.
Nu is mijn vraag: hebben meer dames dit gehad na een explantatie? En wat ik mij ook afvraag, kan zo’n knobbel ook zo snel groeien? Ik bedoel, 7 mnd geleden lag alles nog open en zouden ze dat gezien moeten hebben lijkt mij.
Ik be nog niet heel erg ongerust, maar het houdt mij toch bezig. Ben benieuwd naar jullie bevindingen :D
McGahn 410 style 295
Explantatie 21 juni 2019
D-borah

Ongelezen bericht 07 feb 2020 12:33

Jeetje, heeft deze er misschien altijd al gezeten toen je ook nog implantaten had en is het niet voelbaar geweest, of heb je het idee dat het toch echt recent is ontstaan? Heb je ook al contact gezocht met van Selms? Maar het lijkt me idd dat hij het wel gezien moet hebben toen. Hopelijk valt het allemaal mee, sterkte met de onderzoeken en houd ons op de hoogte!
- Beauty is only skin deep -
Chika

Ongelezen bericht 07 feb 2020 17:39

Wta vervelend! Begrijp dat je je er zorgen om maakt..
Bij is er wel de eerste jaren na de BV een harde bobbel ontstaan. Het leek vanuit de rib te komen, voelde zo hard als bot en leek een soort verlengde rib die m'n borst inliep.. Echo en mri gemaakt. Op de mri bleek het een verkalkte ader te zijn. Vooral met zijligging en aanraking was het ook een gevoelige plek. Nu voel ik hem nog steeds na de explantatie, maar het is wat gezakt
Het hoeft dus zeker niet iets te zijn om bang van te worden, maar zeker zaak om het na te laten kijken!
Heel veel sterkte!
AmbervdV

Ongelezen bericht 07 feb 2020 18:34

Net een mammografie gemaakt. Daarna wilde ze nog een echo en omdat het onduidelijk bleef, hebben ze er direct een uitgebreide punctie achteraan gedaan. Conclusie: de ervaren radioloog wist het niet. Er zaten 3 ‘knobbels’ en geen van 3 kwamen ze hem bekend voor. Er kwam een vreemde substantie uit dat nu is opgestuurd voor onderzoek. Maandag hoor ik mee. Nu zit ik met een pijnlijke borst, hechtingen en een coolpack.
McGahn 410 style 295
Explantatie 21 juni 2019
AmbervdV

Ongelezen bericht 07 feb 2020 18:35

D-borah schreef:
07 feb 2020 12:33
Jeetje, heeft deze er misschien altijd al gezeten toen je ook nog implantaten had en is het niet voelbaar geweest, of heb je het idee dat het toch echt recent is ontstaan? Heb je ook al contact gezocht met van Selms? Maar het lijkt me idd dat hij het wel gezien moet hebben toen. Hopelijk valt het allemaal mee, sterkte met de onderzoeken en houd ons op de hoogte!
Nee, misschien wel een goed idee ja. Ze hebben de MRI van een jaar geleden erbij gepakt, maar daar konden ze weinig op zien. Dank je.
McGahn 410 style 295
Explantatie 21 juni 2019
AmbervdV

Ongelezen bericht 07 feb 2020 18:36

Chika schreef:
07 feb 2020 17:39
Wta vervelend! Begrijp dat je je er zorgen om maakt..
Bij is er wel de eerste jaren na de BV een harde bobbel ontstaan. Het leek vanuit de rib te komen, voelde zo hard als bot en leek een soort verlengde rib die m'n borst inliep.. Echo en mri gemaakt. Op de mri bleek het een verkalkte ader te zijn. Vooral met zijligging en aanraking was het ook een gevoelige plek. Nu voel ik hem nog steeds na de explantatie, maar het is wat gezakt
Het hoeft dus zeker niet iets te zijn om bang van te worden, maar zeker zaak om het na te laten kijken!
Heel veel sterkte!

Klinkt aardig hetzelfde. Ik heb er 3 (zie verhaal hierboven) maar ze schoten steeds weg. Herkenbaar?

@luna is dit voor jou herkenbaar?
McGahn 410 style 295
Explantatie 21 juni 2019
Chika

Ongelezen bericht 07 feb 2020 18:56

Bij mij is de bobbel, of eigenlijk meer een soort streng, niet wegrolbaar. Ook Dr v selms dacht een paar weken terug bij voelen dat het een "rare" rib was, maar dat is het dus echt niet.
Dus ik denk toch dat het bij jou wat anders is dan. Wel heel fijn dat ze er vaart achter zetten en je maandag meer hoort!
En kan me voorstellen dat je nu een pijnlijke borst hebt na al dat geduw erop en die puncties. Echt niet leuk!

Sterkte!
wilmaatje

Ongelezen bericht 07 feb 2020 19:52

Ik had ook een verdikking, soort streng. 4 mnd na explant een MRI gemaakt, was niks ernstigs op te zien. Wel vreemd want ik voel duidelijk verdikt weefsel en heb aan die kant ooit een lekke prothese gehad. Volgens mij kunnen ze siliconen niet zien, in het VU hebben ze speciale mri waar ze wel siliconen op kunnen zien

Wilma
AmbervdV

Ongelezen bericht 07 feb 2020 21:23

Chika schreef:
07 feb 2020 18:56
Bij mij is de bobbel, of eigenlijk meer een soort streng, niet wegrolbaar. Ook Dr v selms dacht een paar weken terug bij voelen dat het een "rare" rib was, maar dat is het dus echt niet.
Dus ik denk toch dat het bij jou wat anders is dan. Wel heel fijn dat ze er vaart achter zetten en je maandag meer hoort!
En kan me voorstellen dat je nu een pijnlijke borst hebt na al dat geduw erop en die puncties. Echt niet leuk!

Sterkte!

Het is echt een soort knikker. Ik voelde er zelf naar 1 echter zaten er 3. Het was geen kapsel, want dat kon hij zien (dr van Selms zei dat hij alles verwijderd had 🤔)
Ik heb de inhoud gezien in het potje: was gewoon met het blote oog te zien. Allemaal kleine sstrengetjes en bolletjes.
Ze konden ontzettend moeilijk schieten (soort pistool met lange holle naald) omdat hij ze gewoon niet vast kon houden. Ook waren ze enorm gevoelig. Hij kon ze gelukkig wel verdoven. Hij zei te weten dat het geen siliconen waren, dat wist hij wel. Ook geen kapsel en ook geen cysten. Dus ja... wat dan? Ik krijg de indruk dat het toch iets met de explantatie te maken heeft, maar een tumor is niet uitgesloten (al groeit dat volgens mij niet in 7 maanden?)
McGahn 410 style 295
Explantatie 21 juni 2019
AmbervdV

Ongelezen bericht 07 feb 2020 21:27

wilmaatje schreef:
07 feb 2020 19:52
Ik had ook een verdikking, soort streng. 4 mnd na explant een MRI gemaakt, was niks ernstigs op te zien. Wel vreemd want ik voel duidelijk verdikt weefsel en heb aan die kant ooit een lekke prothese gehad. Volgens mij kunnen ze siliconen niet zien, in het VU hebben ze speciale mri waar ze wel siliconen op kunnen zien

Wilma

Blijft vreemd toch? Ik ben zo benieuwd wat het is. Hij kon wel nog kapsel zien (dr Selms zei dat hij alles verwijderd had 🤔) dus dat was het niet. Ook geen siliconen en ook geen cysten. De biopt was met het blote oog goed te zien. Hoop zo dat het niets is
McGahn 410 style 295
Explantatie 21 juni 2019
AmbervdV

Ongelezen bericht 08 feb 2020 09:54

Luna, mocht je dit lezen: toevallig vaker dit gehoord?

:D
McGahn 410 style 295
Explantatie 21 juni 2019
Essi

Ongelezen bericht 08 feb 2020 10:04

WTF!
Wat een gedoe meid.
Wat voor kleur had het?
Is er veel met de punctie weg gehaald? Sterkte met wachten op de uitslag maandag.
Hele dikke knuffel.
Liefs essi
AmbervdV

Ongelezen bericht 08 feb 2020 10:09

Essi schreef:
08 feb 2020 10:04
WTF!
Wat een gedoe meid.
Wat voor kleur had het?
Is er veel met de punctie weg gehaald? Sterkte met wachten op de uitslag maandag.
Hele dikke knuffel.
Liefs essi
Hi zus,

De kleur was helder met allerlei rode sliertjes en bolletjes. Het was net een feestje, alsof er confetti in zat. De radioloog vond het vervelend dat hij het niet wist. Er is met een soort pistool in de knobbels geschoten om zo de inhoud weg te nemen. Hij kon maar 1 bolletje/knobbel aanprikken helaas. Ze zagen er niet allemaal hetzelfde uit qua vorm. Heb uiteindelijk 1,45 uur op die bank gelegen. Ik hoop natuurlijk ten eerste dat het geen tumoren zijn!! Maar alsnog ben ik benieuwd of het iets met de siliconen te maken heeft. Ik had geen lekkende prothese, dus dat lijkt mij dan sterk. Hij kon wel veel dingen uitsluiten, zoals cysten, kapsel, littekenweefsel. Bizar wel...
McGahn 410 style 295
Explantatie 21 juni 2019
Luna MKS

Ongelezen bericht 08 feb 2020 12:07

Lieve Amber, wat naar allemaal!
Helaas hebben mijn collega en ik dit niet eerder gehoord bij de vrouwen.
Wel weet ik dat er soms heel merkwaardige knobbels met vreemde inhoud gevonden kunnen worden op ons lichaam. Zelfs stukjes operatie materiaal dat is ingesloten in een knobbel...
Ik denk dat je moet afwachten wat er uit het onderzoek komt maar ik zou je wel advieseren om je weefsel ook nog door Henry Dijkman te laten onderzoeken. Omdat hij hier meer over weet dan andere pathologen en dit ook belangrijk is voor zijn onderzoek.
Ik kan je zijn adres mailen wil je dat?

Verder vond ik dit goede stuk over manifestaties van allerlei systemische aandoeningen in de borsten.
Ik heb hier de vertaling voor je
https://translate.googleusercontent.com ... b4JSwvQ4Dw

Hier origineel https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3282604/

Ik ben zelf nu niet in staat om mij hier op te concentreren voor je. Ben erg ziek dus gaat echt niet. Ik zag je vraag om hulp dus wilde wel even reageren maar meer kan ik niet doen😢

Hier nog info op onze site over kanker https://www.mks.meldpuntklachtensilicon ... mplantaten
Wat echt niet het geval is bij je. Ik weet het zeker!!!!! Toch moet ik je wijzen op de informatie.

En dit https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Seroom

Laat maar weten of je het adres van Henry wilt.

Sterkte lieve schat, alles komt goed hoor!!!🍀🍀🍀

Ben je ziek geweest of bij de tandarts geweest recent? Heb je ergens een infectie gehad?

Dikke kus💗💗💗😘😘😘

Heb trouwens je topic maar de juiste plek verplaatst. 'Complicaties na explantatie'
wilmaatje

Ongelezen bericht 08 feb 2020 20:01

Hoi Amber

Wat een stress he als ze niet eens weten wat het is. Echt irritant dat een MRI etc soms gewoon geen goed beeld op levert. Ik hoop dat ze iets vinden bij het onderzoek en dat het positief is, laat je het nog weten

liefs wilma
Plaats reactie

Terug naar “Complicaties of klachten na de operatie”