
Beoordelingsgesprek keuringsarts UWV of arbodients
Functionele mogelijkhedenlijst Deze lijst wordt gehanteerd bij keuringen van het UWV, maar je kunt hem ook gebruiken als voorbereiding bij andere beoordelingsgesprekken.
Met name je dagverhaal speelt een belangrijke rol in de beoordeling en het kijken naar de functionele mogelijkheden, dus schrijf op hoe jouw dag er uit ziet en laat duidelijk zien dat je na een tijdje activiteit moet rusten. En geef duidelijk aan wat je wel en niet kunt en noem daarbij voorbeelden. Ga dus de hele lijst af en vul hem voor jezelf in en noem duidelijke voorbeelden.


* Ga nooit alleen een gesprek aan met een keuringsarts, arbeidskundige of re-integratie medewerker. Dit geldt ook voor de keuringsartsen inzake de Ziektewet!
Neem altijd iemand mee naar het gesprek. Neem iemand mee die jouw situatie door en door kent en die nauwlettend en opmerkzaam is. Laat hem of haar aantekeningen maken van het gesprek. Of neem het gesprek op. Vraag om toestemming voor het opnemen.
* Neem zoveel mogelijk informatie mee over ASIA en de siliconenziekte, verzekeringsartsen weten hier niets over.
* Schrijf je klachten en beperkingen uitgebreid op en neem dit mee naar het gesprek.
* Laat de UWV arts informeren bij je specialist.
Verzoek de uwv arts altijd, i.v.m. de grondige voorbereiding van zijn besluit, informatie in te winnen bij je specialist. Je moet dan een formulier ondertekenen. Vraag daar een kopie van!! Op het forumlier moet staan vermeld wat de verzekeringsarts precies aan je specialist zal vragen. Bijvoorbeeld over de diagnose, de behandeling en prognose van je ziekte. Dit moet een schriftelijk verzoek om informatie zijn en niet telefonisch. Alleen zo heb je bewijzen!
In het verslag van de verzekeringsarts moet duidelijk blijken dat de info van je specialist is betrokken bij de beslissing. Tevens dient de verzekeringsarts, wanneer hij tot andere bevindingen komt dan de specialist, dit te onderbouwen, anders wordt de mogelijkheid ontnomen de mening van de verzekeringsarts te kunnen weerleggen.
* Stel je medisch specialist op de hoogte dat de UWV arts contact met hem of haar zal opnemen.
Vertel hem of haar in het kort hoe het gesprek ging en waarin je hulp nodig hebt.
* (Medisch) dossier opvragen!
Vraag altijd je medisch dossier op bij de verzekeringsarts. Je hebt recht op inzage van je medisch dossier. Het verzoek moet je schriftelijk indienen. O.a. brief met vraagstelling aan specialist, antwoord specialist, aantekeningen gesprek van verzekeringsarts, medische bevindingen verzekeringsarts enz. enz. Kortom alles wat in je dossier staat.
Een schriftelijk ingediend verzoek wordt gedateerd en ondertekend, en bevat je volledige naam, je geboortedatum, je BSN en een kopie van je legitimatiebewijs.
* Tijdens de bezwaarprocedure moeten alle feiten en omstandigheden worden benoemd!
In de bezwarenprocedure moeten alle feiten en omstandigheden voor je verweer worden benoemd. Als je dat niet doet, dan kun je geen nieuwe feiten en omstandigheden gebruiken bij een eventueel beroep of hoger beroep.
* Laat je juridisch bijstaan bij je bezwaarprocedure
Neem contact op met een jurist of neem contact op met JEEJAR


1. Zorg dat de specialisten achter je staan. Zij moeten een zogenaamd objectief
ziektebeeld geven. Indien één of meerdere medische specialisten van mening is/zijn
dat je ziek bent dan heeft de verzekeringsarts zich daarbij neer te leggen. Deel je
medische specialist mee dat er sprake is van een herkeuring bij het UWV, vraag
hem/haar om steun. Je klachten alleen zijn niet voldoende!!!
2. Keuringsartsen moeten het bepaalde in het Schattingsbesluit en het medisch
arbeidsongeschiktheidscriterium toepassen.
3. Ga nooit alleen naar het UWV, maar neem iemand anders dan je partner mee.
4. Zet alles op papier wat er besproken is, inclusief tijd en verrichte handelingen.
5. De Nationale Ombudsman heeft aangegeven dat je het gesprek met de arts mag opnemen. Indien de arts niet wilt dat je het gesprek opneemt, stop het gesprek en eis een andere arts die het maken van geluidsopnamen wel toestaat.
6. Verplicht een keuringsarts altijd dat hij alle actuele info heeft van huisarts en specialisten.
7. Geen actuele info en/of hij/zij wil niet daaraan meewerken direct na het gesprek een
schriftelijke bevestiging zenden aan het UWV dat de arts geen actuele info heeft en
derhalve geen objectief oordeel kan geven.
8. Als je bij veel specialisten loopt en onderzoeken hebt dan moet de UWV arts daar om
vragen. De UWV artsen hebben het zo druk dat ze niet behoorlijk kunnen werken en
dat mag nooit ten nadele van een cliënt uitpakken.
9. Kom niet spontaan, assertief, vrolijk, begrijpend bij de arts over noch bij de aankomst, noch tijdens het gesprek, noch tijdens het vertrek. De arts gebruikt dit tegen je en dat
doet de arbeidskundige ook.
10. In iedere rapportage staat altijd dat een cliënt er goed verzorgd uit zag en oogde naar kalender leeftijd en dat de cliënt een stevige hand gaf zowel bij aankomst als vertrekt, dat de cliënt, goed kon buigen, op de hakken kon staan en voorover kon buigen etc.
11. Sta er op dat de arts het rapport aan je gaat toezenden voor dat je naar de arbeidskundige moet. En geef aan dat je van jouw correctierecht gebruik wenst te maken.
12. De keuringsarts vraagt altijd om een dag indeling in zo van: "wat hebt u gisteren
gedaan". Geef aan dat je in de middag minstens een paar uur moet slapen. En het feit dat je auto kunt rijden geeft aan dat je je makkelijk kunt verplaatsen. Of je geeft aan dat je geen auto meer kunt rijden (pas op hierdoor kun je jouw rijbewijs verliezen) of je geeft aan dat je zeer beperkt en voor een korte duur auto kunt rijden.
13. Niet met het besluit van het UWV eens, teken altijd bezwaar aan!