(Littekencrème) Wanneer mag ik beginnen met smeren en wat kan ik gebruiken? Meer tips zijn welkom!

Lees informatie, stel vragen of deel ervaringen.
Luna MKS

Ongelezen bericht 18 dec 2017 22:24

Tip Susana
Susana schreef:
07 dec 2020 18:17
Voor de littekens kun je het beste olie, vitamine e of rosa mosqueta olie gebruiken. Pas insmeren als de wond dicht en droog is.
Licht masseren kan vanaf week 2 maar dan met bh aan en met olie op blote huid pas als wond dicht en droog is.
:!: Even een waarschuwing vooraf: let bij notenallergie altijd goed op voordat je een bepaalde olie gebruikt!

Normaal gesproken mag je pas gaan smeren als alle korstjes weg zijn. Met wat je smeert maakt niet zoveel uit. Het gaat erom dat je de huid gehydrateerd houdt, zodat deze soepel is, dan geneest het litteken mooier.
Ik zou zelf altijd kiezen voor een plantaardige, biologische olie of een combinatie van verschillende oliën. Teunisbloem-, jojoba- en rijstvliesolie zijn heel goede oliën. Andere oliën ook, als het maar biologisch is (vanwege resten van bestrijdingsmiddelen die kunnen achterblijven). Geen olijfolie smeren! Olijfolie heeft teveel onverzadigde vetten in de vorm van oliezuur. Oliën met een grote hoeveelheid oliezuur kunnen juist voor uitdroging van je huid zorgen, omdat ze de bovenste laag van je huid doen verweken. Zonnebloemolie is beter voor de huid. Zie de onderzoeken hieronder.

Hier een link waar ik mijn oliën koop. Zijn heel goede oliën en ook niet zo duur, want je hebt er niet veel van nodig. https://www.de-kruiderie.com/nl/draagol ... dkoop.html

Zoek voor jezelf uit welke olie het beste bij je past.

Waarom oliën? Omdat in crèmes vaak veel schadelijke ingrediënten zitten die niet op je huid horen. Denk maar aan alcohol, parfum, etherische oliën en bepaalde conserveringsmiddelen, maar ook andere schadelijke stoffen. Hier een goede database waar je kunt zoeken op ingrediënten in verzorgingsproducten. Veel ingrediënten zijn niet goed voor de huid en beschadigen de cellen. Daarbij bestaat er een grotere kans op allergische reacties vanwege de vele stoffen.

:!: Dr. Jetske Ultee doet zeer veel onderzoek naar ingrediënten in verzorgingsproducten. Ik raad haar site erg aan!
https://www.dr-jetskeultee.nl/olien-in- ... erzorging/
…………………………………………………………

Hier wat onderzoeken over oliën. En waarom olijfolie niet geschikt is i.t.t. veel mensen denken ;)

When NOT to use Olive Oil on your Skin
One study undertaken in 2013 found that olive oil might actually not be as good for the skin as previously thought. Olive oil is high in certain essential fatty acids such as oleic acid and linoleic acid. However, a study undertaken by Simon Danby and his colleagues in the UK found that high levels of oleic acid in oils can increase water loss through the skin. As olive oil generally contains levels of oleic acid between 55% and 83%, this raises some questions about its regular use for individuals with dry or sensitive skin or babies/infants.

The researchers also found that olive oil affected the integrity of the top layer of the skin, the stratum corneum, and that prolonged use caused mild skin redness in some people. The study concluded that sunflower oil would be a better option for use as it generally contains low levels of oleic acid (note that there are also forms of sunflower with high levels of oleic acid!). The researchers went as far as saying that the use of olive oil for the treatment of dry skin and infant massage should be discouraged.

bron http://www.herbhedgerow.co.uk/olive-oil ... z3qtyytRzp

Vertaald: De onderzoekers ontdekten dat olijfolie de integriteit van de bovenste laag van de huid, het stratum corneum, beïnvloedde en dat langdurig gebruik bij sommige mensen tot lichte roodheid van de huid leidde. De studie concludeerde dat zonnebloemolie een betere optie zou zijn om te gebruiken omdat het over het algemeen lage hoeveelheden oliezuur bevat (merk op dat er ook vormen van zonnebloem zijn met een hoog gehalte aan oliezuur!). De onderzoekers gingen zelfs zover dat ze zeiden dat het gebruik van olijfolie voor de behandeling van droge huid en kindermassage ontmoedigd moet worden.

Onderzoek
Effect of olive and sunflower seed oil on the adult skin barrier: implications for neonatal skin care.
Natural oils are advocated and used throughout the world as part of neonatal skin care, but there is an absence of evidence to support this practice. The goal of the current study was to ascertain the effect of olive oil and sunflower seed oil on the biophysical properties of the skin. Nineteen adult volunteers with and without a history of atopic dermatitis were recruited into two randomized forearm-controlled mechanistic studies. The first cohort applied six drops of olive oil to one forearm twice daily for 5 weeks. The second cohort applied six drops of olive oil to one forearm and six drops of sunflower seed oil to the other twice daily for 4 weeks. The effect of the treatments was evaluated by determining stratum corneum integrity and cohesion, intercorneocyte cohesion, moisturization, skin-surface pH, and erythema. Topical application of olive oil for 4 weeks caused a significant reduction in stratum corneum integrity and induced mild erythema in volunteers with and without a history of atopic dermatitis. Sunflower seed oil preserved stratum corneum integrity, did not cause erythema, and improved hydration in the same volunteers. In contrast to sunflower seed oil, topical treatment with olive oil significantly damages the skin barrier, and therefore has the potential to promote the development of, and exacerbate existing, atopic dermatitis. The use of olive oil for the treatment of dry skin and infant massage should therefore be discouraged. These findings challenge the unfounded belief that all natural oils are beneficial for the skin and highlight the need for further research.

bron http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22995032

Vertaald: Topische toepassing van olijfolie gedurende 4 weken veroorzaakte een significante vermindering van de integriteit van het stratum corneum en induceerde mild erytheem bij vrijwilligers met en zonder een voorgeschiedenis van atopische dermatitis. Zonnebloemzaadolie bewaarde integriteit van het stratum corneum, veroorzaakte geen erytheem en verbeterde hydratatie bij dezelfde vrijwilligers. In tegenstelling tot zonnebloemolie, beschadigt de plaatselijke behandeling met olijfolie de huidbarrière aanzienlijk en heeft daarom de potentie om de ontwikkeling van bestaande atopische dermatitis te bevorderen en te verergeren. Het gebruik van olijfolie voor de behandeling van droge huid en kindermassage moet daarom worden ontmoedigd. Deze bevindingen dagen de ongegronde overtuiging uit dat alle natuurlijke oliën gunstig zijn voor de huid en benadrukken de behoefte aan verder onderzoek.

Lijst met oliën en hoeveelheid oliezuur en linolzuur en de verhoudingen hiervan
http://www.minimalistbeauty.com/oils-sp ... rone-skin/
kploeg

Ongelezen bericht 01 dec 2018 20:30

Thanks Luna voor de goede tips. En wat een mooi prijsje ook. Dit ga ik zeker proberen. Liefs x
diana1967

Ongelezen bericht 04 jul 2019 22:31

Lieve lotgenoten,
Heeft iemand tips voor een olie/creme die ik, 5 maanden na operatie, op mijn littekens van de lift kan smeren? Ik heb nu nog vaseline.
De allhydran creme is alleen voor de eerste paar weken. Dank jullie voor de tips
lieve groetjes
Diana
Essi

Ongelezen bericht 05 jul 2019 09:33

Hoi Diana,
Ik heb ooit op mijn littekens een crème gebruikt met vitamine e er in. Weet de naam niet meer. Was iets van bio... geen idee even zo snel. Ik ga er even goed over na denken. Het herstel was echt heel mooi bij mij toen.
Beginnen de littekentjes al minder te worden bij je? Ben zeer benieuwd hoe het er nu uitziet bij je.
Groetjes essi
Essi

Ongelezen bericht 05 jul 2019 09:39

Biodermal, was het littekencreme met vitamine E van biodermal.
Sil325

Ongelezen bericht 05 jul 2019 10:00

Alhydran mag jij onbeperkt gebruiken! Staat ook op hun website.
Tevens is er biodermal littekencreme, helpt ook echt verzachten en versoepelen.
Of eventueel Bio-oil. Ook andere soorten huidolie kan je gebruiken zoals jojoba, vit. E....
Maja34

Ongelezen bericht 05 jul 2019 14:18

Vitamine E creme van Jaco Hooy van Holland & Barret
wilmaatje

Ongelezen bericht 06 jul 2019 00:04

Essi schreef:
05 jul 2019 09:39
Biodermal, was het littekencreme met vitamine E van biodermal.
PCLE creme is ook goed voor littekens, ook van biodermal
Luna MKS

Ongelezen bericht 06 jul 2019 09:25

Lieve meiden, ik heb jullie berichten onder de vraag over littekencrème gezet.

X Luna
diana1967

Ongelezen bericht 11 jul 2019 22:26

dank jullie wel voor jullie reacties; ik ga mij eens laten informeren of ik beter witte vaseline kan blijven gebruiken of de creme van biodermal (of de olie, zoals in delink
Petra2011

Ongelezen bericht 27 dec 2019 15:05

Ik heb nog crème echinaforce van Dr. Vogel liggen en ben van plan die te gaan gebruiken. Ondersteunt het herstellend vermogen van de huid.
Susana

Ongelezen bericht 28 dec 2019 17:36

diana1967 schreef:
11 jul 2019 22:26
dank jullie wel voor jullie reacties; ik ga mij eens laten informeren of ik beter witte vaseline kan blijven gebruiken of de creme van biodermal (of de olie, zoals in delink
Rose Mosqueta en vitamine E zijn echt super goed voor de littekens!! veel succes Diana!

Bij vragen kun je mij mailen:
info@inbalanstotaal.nl
Explantatie + borstlift 2 september 2019
Je klachten melden: viewtopic.php?f=142&t=1689 🍀
Voor vragen over borst- en littekenverzorging: info@inbalanstotaal.nl 💌
Website massagepraktijk: https://www.inbalanstotaal.nl/borstmassage/ 🦋
Susana's blog: https://www.inbalanstotaal.nl/blog/ ✍️
B-explantatie2020

Ongelezen bericht 14 dec 2020 21:22

Hoi Luna!

Ik ben heel benieuwd naar de olieen waar jij naar verwijst in het eerste bericht. Alleen doet de link het niet meer! Kun je me vertellen waar ik ze kan vinden :)
D-borah

Ongelezen bericht 15 dec 2020 02:13

B-explantatie2020 schreef:
14 dec 2020 21:22
Hoi Luna!

Ik ben heel benieuwd naar de olieen waar jij naar verwijst in het eerste bericht. Alleen doet de link het niet meer! Kun je me vertellen waar ik ze kan vinden :)
Google op de kruiderie, hun website komt meteen in de zoekresultaten!
- Beauty is only skin deep -
Luna MKS

Ongelezen bericht 15 dec 2020 13:27

Wat leuk dat er interesse is! Heb de link aangepast!👍
Plaats reactie

Terug naar “Leefregels en verzorging van borsten en litteken”