Linda77 schreef: β28 jan 2023 10:27
Ik wil hier toch wel even graag iets aanvullen..
Vergoeding is alleen zeker bij aangetoonde lekkage. Anders gaat het via een omweg via de Plastisch Chirurg, en dan ligt het eraan wie je treft. Zelfde geldt voor een Internist. Met zijn of haar handtekening lukt het sws, maar tref dan een Internist die gelooft in dit verhaal. En sommige verzekeraars vergoeden alleen al bij klachten. Op FB staat een topic waar mensen reageren met ervaringen en welke verzekeraars dit doen. Ik zou mijn verzekering sws even bellen en informeren, wellicht deze indien nodig nog wijzigen voor 31 januari.
Wat Luna zegt; je hebt er recht op, maar dit gaat niet in alle gevallen helemaal vanzelf.
Ik zou het in elk geval proberen! Lukt het niet 1, 2, 3, is het ook nog te regelen via de Belastingdienst, mits goed onderbouwd.
Succes!
Lieve Linda, ik ben de oprichter en beheerder van dit forum. Het is mijn werk om van alle regels op de hoogte te zijn. Wij (SVS Meldpunt) hebben samen met het Zorginstituut Nederland, de NVPC en de Internisten Vereniging onderhandeld en ervoor gezorgd dat er bij systemische klachten ook recht is op vergoeding als de vrouw voldoet aan bepaalde voorwaarden. Bij het topic over vergoeding staat uitgebreide informatie.
viewtopic.php?f=186&t=1952
Ik doe daarnaast al jaren vele bezwaarprocedures voor vrouwen. Dus ook voordat het Zorginstituut met haar standpunt in 2018 kwam, lukte het wel degelijk om in bepaalde gevallen de vergoeding door te krijgen zonder scheur of kapsel baker 4. Dit was bij mezelf ook het geval. Dit was in een tijd dat systemische klachten nog niet werden erkend.
Sinds 2018 kwam het Zorginstituut dus met haar standpunt, maar er werd nog altijd vaak niet direct vergoed, omdat verzekeraars alles uit de kast trekken om niet te vergoeden. Na bezwaar lukte het vaak wel. En wanneer het niet lukte, verwees ik de vrouwen naar de SKGZ.
Sinds 2020 zijn de regels voor medische noodzaak versoepeld. Dus nu gaat het gelukkig nog makkelijker. Hoewel er nog geregeld vrouwen bij mij aankloppen. Maar via het bezwaar dan toch hun gelijk halen.
Ik wilde dit allemaal melden, omdat ik niet wil dat er verkeerde informatie de rondte in gaat. En ook niet op Facebook. Danielle Slingerland en Stacy verwijzen vrouwen voor informatie meestal naar het Meldpunt. Dat is en blijft heel erg belangrijk! Vooral over vergoeding en over de rechtszaak. Maar ook de medische kant aangezien wij de expertise in huis hebben sinds 1992.
Dankjewel! Liefs, Luna