Tanden. Gaatjes, gaatjes en nog eens gaatjes.

Deel je ervaringen of stel vragen.
Lena38

Ongelezen bericht 07 mar 2018 11:13

Hai allemaal

Ben nu voor de zoveelste keer naar de tandarts geweest om gaatjes te vullen. :x Laatste keer had ik er gewoon 6.
Mijn tandarts vertelde dat het kan komen door een droge mond. Wat ik dus heb. Een veel voorkomende klacht van het ASIA syndroom. Maar hoe dan ook het lijkt steeds erger te worden. Terwijl ik altijd heel zuinig met mijn gebit ben. Buiten die gaatjes die in mijn tanden vallen(vooral bij de randjes) zijn mijn tanden ook nog eens erg gevoelig. Dus iedere behandeling krijg ik weer een verdoving. :cry:

Ik baal echt als een stekker. En er is niet veel aan te doen zegt mijn tandarts. behalve dan met water achter elke maaltijd, drinken of snack te spoelen.

Is er iemand die de zelfde klachten heeft? Of misschien tips om meer speeksel te produceren. Zijn er misschien medicijnen of druppels voor?

Liefs Lena
- 19 april 2018 EXPLANTATIE gehad
Sol

Ongelezen bericht 07 mar 2018 13:23

Lieve lena

Join the club... Heb ook veel last van mijn gebit.. Gaatjes en heel vaak ontstoken tandvlees :roll:

Citroen en zure matjes om je speeksel klieren te prikkelen. Als het maar zuur is. Je hebt verschillende zure snoepjes. Probeer maar eens.

Liefs
Lena38

Ongelezen bericht 07 mar 2018 13:35

Hoi Sol.

Geeft dat geen pijn aan je tanden dat zuur??
Ik zal het eens proberen. Maar ben bang dat mijn tanden daar te gevoelig voor zijn.

In ieder geval bedankt voor de tip.

Liefs
Lena
Luna MKS

Ongelezen bericht 10 mar 2018 13:22

Nee, geen zure snoepjes of citroen! Dat lijkt het te verhelpen, maar is juist heel heel slecht voor je tanden! Het tast je glazuur aan waardoor je tanderosie krijgt en ook weer meer gaatjes krijgt. En zuren maken je tanden en slijmvliezen nóg gevoeliger. Ook werken ze drogend op je slijmvliezen.
Om de zoveel tijd een beetje water in je mond nemen en deze spoelen. Niet snoepen en ook niet teveel kleine maaltijden. Na iedere keer dat je iets eet of drinkt, gelijk je mond met water spoelen. Spoel je mond ook regelmatig met een mondspoeling waar fluoride in zit, maar geen alcohol, want dat droogt je slijmvliezen nog meer op. Er is ook kunstspeeksel te koop of via de huisarts op recept verkrijgbaar. https://www.apotheek.nl/medicijnen/kunstspeeksel
Ik weet zelf hoe afgrijselijk sicca klachten zijn. Het kan zo erg worden soms dat je niet eens meer normaal kunt eten omdat je mond kurkdroog is. Ik had dat aan het eind met die troep en ook na de explantatie heel lang. Dus echt kurk en kurkdroog. Ik heb dat nu alleen gedurende de nacht. Overdag ook heel droge mond, maar niet te vergelijken met hoe het was.
Heel kwetsbare tanden en slijmvliezen horen bij het ASIA syndroom. Je weerstand is slecht en je maakt ook minder speeksel aan dan andere mensen. Medicijnen kunnen dit nog eens versterken.
Suikervrije kauwgum kan ook helpen om je speeksel aanmaak te stimuleren en er zitten stoffen in de kauwgum die je tanden versterken. Ik ben alleen geen fan van de zoetstoffen.

Sterkte lieverd!!!!

Oh ja, goed flossen of met tandenstokers en altijd een uur wachten voor je je tanden poetst. Nooit meteen na eten of drinken poesten, want je glazuur is na het eten zachter en dan je poets je glazuur weg en verzwakt hiermee je tanden. Ook niet te hard poetsen en geen tandpasta met korreltjes gebruiken, dus whitener is heel slecht. Het schuurt je tanden!

Sol, je kunt zo nu en dan spoelen met zoutwater, dat helpt bij ontstoken tandvlees. Of met waterstofperoxide vermengt met water.
Bezoek onze website
~~~~~~
Meld je aan voor de collectieve rechtszaak tegen Allergan
~~~~~~
Meld je klachten bij het MEBI van het RIVM
~~~~~~
Neem contact op

"If I am not for myself, who will be for me? But if I am only for myself, what am I? And if not now, when?"
Luna MKS

Ongelezen bericht 10 mar 2018 13:59

Deze gebruik ik zelf: https://www.tandarts.nl/winkel/spoelen- ... ce-mondgel
Die kun je voor de nacht gebruiken, want dan is je gebit het meest kwetsbaar.

Trouwens het sneller krijgen van gaatjes verschilt ook per persoon. Sommige mensen hebben gewoon pech en hebben een slechtere speekselsamenstelling dan anderen. Je moet er gewoon zoveel mogelijk voor zorgen dat de slechte bacteriën geen kans krijgen in je mond.
Het is makkelijker gezegd dan gedaan dat weet ik ook wel.
Ik heb denk ik wel geluk, want ik heb altijd dorst en altijd een droge mond en slik nog eens medicatie die dat allemaal versterkt, maar gelukkig niet echt heel veel gaatjes. Wel veel last van de slijmvliezen, ontstekingen en aften. Voorheen was dit nog veel erger en had ik ook puntbloedingen (onderhuidse bloedingen) en bloedpropjes in de mond.
Bezoek onze website
~~~~~~
Meld je aan voor de collectieve rechtszaak tegen Allergan
~~~~~~
Meld je klachten bij het MEBI van het RIVM
~~~~~~
Neem contact op

"If I am not for myself, who will be for me? But if I am only for myself, what am I? And if not now, when?"
Lena38

Ongelezen bericht 10 mar 2018 14:27

Luna schreef:Deze gebruik ik zelf: https://www.tandarts.nl/winkel/spoelen- ... ce-mondgel
Die kun je voor de nacht gebruiken, w.
Zo das heftig Luna. Zo erg heb ik het gelukkig niet. Ik moet wel vaak wat drinken vanwege de droge mond. En in de nacht is het echt erg. Ik scheur soms mijn lippen open omdat die ook altijd droog zijn, en heb het idee dat mijn tong soms van karton is ofzo. Ik zal ook eens naar een mondgel gaan kijken. Hopenlijk helpt dat.

Onzettend bedankt voor de tips.

Liefs
Lena
Plaats reactie

Terug naar “Lichamelijke ziekten en klachten”