Nee, geen zure snoepjes of citroen! Dat lijkt het te verhelpen, maar is juist heel heel slecht voor je tanden! Het tast je glazuur aan waardoor je tanderosie krijgt en ook weer meer gaatjes krijgt. En zuren maken je tanden en slijmvliezen nóg gevoeliger. Ook werken ze drogend op je slijmvliezen.
Om de zoveel tijd een beetje water in je mond nemen en deze spoelen. Niet snoepen en ook niet teveel kleine maaltijden. Na iedere keer dat je iets eet of drinkt, gelijk je mond met water spoelen. Spoel je mond ook regelmatig met een mondspoeling waar fluoride in zit, maar geen alcohol, want dat droogt je slijmvliezen nog meer op. Er is ook kunstspeeksel te koop of via de huisarts op recept verkrijgbaar.
https://www.apotheek.nl/medicijnen/kunstspeeksel
Ik weet zelf hoe afgrijselijk sicca klachten zijn. Het kan zo erg worden soms dat je niet eens meer normaal kunt eten omdat je mond kurkdroog is. Ik had dat aan het eind met die troep en ook na de explantatie heel lang. Dus echt kurk en kurkdroog. Ik heb dat nu alleen gedurende de nacht. Overdag ook heel droge mond, maar niet te vergelijken met hoe het was.
Heel kwetsbare tanden en slijmvliezen horen bij het ASIA syndroom. Je weerstand is slecht en je maakt ook minder speeksel aan dan andere mensen. Medicijnen kunnen dit nog eens versterken.
Suikervrije kauwgum kan ook helpen om je speeksel aanmaak te stimuleren en er zitten stoffen in de kauwgum die je tanden versterken. Ik ben alleen geen fan van de zoetstoffen.
Sterkte lieverd!!!!
Oh ja, goed flossen of met tandenstokers en altijd een uur wachten voor je je tanden poetst. Nooit meteen na eten of drinken poesten, want je glazuur is na het eten zachter en dan je poets je glazuur weg en verzwakt hiermee je tanden. Ook niet te hard poetsen en geen tandpasta met korreltjes gebruiken, dus whitener is heel slecht. Het schuurt je tanden!
Sol, je kunt zo nu en dan spoelen met zoutwater, dat helpt bij ontstoken tandvlees. Of met waterstofperoxide vermengt met water.