mcghan implantaten. februari 2015 10 jaar

Protheses vanwege cosmetische reden.
Sunny

Ongelezen bericht 20 jun 2014 09:40

Janneke wat vervelend JEUK. Brrrr. Vraag aan je huisarts iets tegen jeuk?
Mijn dochtertje kreeg toen ze 2 was druppels op recept tegen
jeuk. Ze werd er ook wat suf van. Was super goed
ik weet alleen niet meer hoe het heet :shock: :shock:
Neem je wel goed vitamine in? Omega 3, b12 smelt of kauw
tabletten, vit d3, camu camu. Probiotica.

Mik klopt ik moet mijn intuïtie volgen maar toch blijf ik wikken
en wegen. Ik ben ook een weegschaal van sterrenbeeld.
ik overweeg de monoblock. Explantatie onder plaatselijke
verdoving durf ik aan te gaan. Ik kan me voorstellen dat dat
niet voor iedereen is weg gelegd. Ik vind je resultaat echt
al heel mooi.

Gister heb ik telefonisch contact met dr kappel gehad.
verwijzing mri en 3 offertes met alle 3 de overwegingen
stuurt ze op. Zodra ik een offerte heb getekend wordt ik
ingepland. Heel spannend. Feit is dat ik van de silicone
af moet.

Ik heb mcghan maar had per mail aan pc in leusden
mijn medisch dossier gevraagd. In die mail dekte hij
zich direct in dat ik de meest veilige prothese heb.
Ik vroeg daar niet naar. Hij schreef dat ik mentor heb.
Heel raar want die heb ik niet. Ik ben benieuwd wat eruit
komt.

Liefs

Group hug
Janneke

Ongelezen bericht 20 jun 2014 14:59

Hoi Sunny, nu de hechtingen en pleistertjes weg zijn is de jeuk al veel minder . Ik neem vit. D en een Multi. Alles onbespoten groenten en extra fruit. Van de chlorella werd ik erg misselijk ,misschien later. Fijn dat het zo snel vooruit gaat ! Ik heb gekozen voor explantatie met lift (d.w.z. zo netjes mogelijk maken ) omdat ik dit alles niet nogeens wil mee maken.. Wat bezielde me om in een gezond lijf te laten snijden ?! Dag meisje, ik wens je een wijze beslissing xxx Janneke FLOWER
Sunny

Ongelezen bericht 24 jun 2014 22:21

Janneke ontzettend goed bezig zeg Party time
En de jeuk is minder wat heerlijk voor je!

Liefs sunny
Sunny

Ongelezen bericht 24 jun 2014 23:11

Hallo allemaal,

Eerder had ik geschreven dat de verzekering vgz explantatie vergoed op basis van klachten
en dat ze niet gescheurd hoeven te zijn of kapsel vorming klasse 4. Klopt dus niks van3bd869ae

Ik heb de verzekering weer gebeld. Dr kappel heeft gelijk zij hebben geen contract met dr Kappel!
Ook was mijn gesprek hierover met vgz niet opgeschreven in de comp.
Mijn mening over VGZ. Waardeloos!
Inmiddels al 4 verschillende medewerkers aan de lijn gehad.
Allen hebben andere antwoorden op dezelfde vragen.
Nu blijkt dat de verwijzing van pc naar MRI centrum niet vergoed wordt en omdat pc niet met vgz gecontracteerd staat wordt 80% vergoed van het tarief dat de wel gecontracteerde pc voor ecplantatie hanteert.
Ook zei de pc dat ik in zwolle in een hotel moet overnachten ivm complicaties.
Ook het consult 110€ (die ik al gehad heb)wordt niet vergoed.

Morgen ga ik terug naar de huisarts voor een nieuwe verwijzing.
Ik hoop wel op steun en begrip van mijn dokter. De huisarts stuurt mij al een paar jaar door naar verschillende artsen en ziet mij denk ik als een
hypoghonder
Ik wil naar het Jan van goyen bekend bij vgz als OLVG gaan.
Naar pc dr van Niessen.
Dr van Niessen was ook betrokken bij het onderzoek in het VU
zie:
http://www.beautyjournaal.nl/2013/12/18 ... -allergie/
Deze arts is zeer bekend met lipofilling maar werkt ook met monoblocks.
Onderzoeken zoals MRI worden in het Jan van goyen zelf gedaan en dus vergoed door de zorgverzekering

Voor mij zijn pluspunten:
Amsterdam is 30 min rijden
verzekering technisch pracktiser en volledige vergoeding bij goedkeuring aanvraag
overnachting in ziekenhuis

Het lijkt mij ook niet verkeerd om een andere pc te spreken.
De afgelopen dagen werd het me allemaal teveel door toestand met vgz. Het voelt als een enorme strijd!
Flinke huilbuien gehad. Darmen weer van slag en overal pijn. Kon weer slecht op woorden komen en Flink zweten. Opvallend vooral oksels en tussen borsten. Dichtbij de siliconen dus!
Poeh meteen weer 10 stappen terug. Lang moeten zoeken naar andere pc die in een zh werkt. Ik heb dr niessen alsof ik detective ben uitgeplozen. Er is weer een begin en ik kan weer lachen. Vandaag de draad weer opgepakt en gaan zwemmen
met mijn dochtertje van 4. Dat is vaak al teveel voor mij. Maar het is gelukt. Mijn energie was redelijk en dat is al heel wat.
eigenlijk zo bizar dat ik dit in de loop der jaren als "normaal" bent gaan zien :(

Tijd om naar bed te gaan
SLEEP

liefs
sunny
Luna MKS

Ongelezen bericht 25 jun 2014 11:19

Weet je zeker dat hij met de monbloc werkt?
We hadden op het meldpunt een lijstje staan die ik zelf had gemaakt, maar volgens mij klopt er veel niet. De info had ik van internet, heb dus niet zelf klinieken gebeld hierover. We hebben gemertk dat er veel niet klopte aan het lijstje toen een andere dame op ziek ws naar pc's die deze implantaten gebruiken. Het lijstje is nog niet aangepast dat is mijn fout had ik moeten doorgeven aan Monique. Misschien is het handig als je eerst even naar ECA belt en vraagt of hij wel met de monobloc werkt. Ik weet wel dat hij uitzonderingen kan maken, dus misschien heb je mazzel. http://www.esthetischcentrumamsterdam.nl/contact/

Ik blijf erbij dat lipofilling echt een veel betere optie is hoor. Echt, je schrijft dat het duurder is, maar hoe vaak moet je straks onder het mes als je implantaten hebt??? Op de lange termijn heb je veel meer aan eigen vetweefsel. En aan "te weinig vet" valt altijd iets te doen. Gewoon flink eten. Wel moeilijker als je implantaten heb en je darmen ziek zijn daar weet ik alles van, maar het is het proberen waard. Implantaten zijn zo onnatuurlijk. Ik vind het heel erg jammer dat je ze toch weer neemt ook al hebben deze geen siliconen vulling.
Bezoek onze website
~~~~~~
Meld je aan voor de collectieve rechtszaak tegen Allergan
~~~~~~
Meld je klachten bij het MEBI van het RIVM
~~~~~~
Neem contact op

"If I am not for myself, who will be for me? But if I am only for myself, what am I? And if not now, when?"
Sunny

Ongelezen bericht 26 jun 2014 23:19

lieve Luna,

Ik heb navraag gedaan in jan van goyen. Dr van niessen plaatst wel siliconen maar idd geen monoblock hydrogel.
Deze pc houdt zich veel bezig met lipofilling.
De enige pc die de monoblock hydrogel plaatst is dr van Selms.
Nu lees ik wel wisselende berichten over deze pc. Hopenlijk erkent hij dat de klachten met de siliconen te maken hebben. Zo niet ben ik gauw uitgesproken maar wil wel verwijzing voor mri van hem krijgen. Dat is op korte termijn belangrijk.
afspraak gemaakt op 22 juli(ik ga van 8 t/m 17 juli op vakantie)
Als ik er met dr Selms niet uit kom ga ik naar dr van Niessen:D

Dr Kingma werkt naast het Slotenvaart zh ook in Jan van goyen.
Voor degene die navraag bij de verzekering willen doen of Jan van goyen gecontracteerd staat bij de verzekering. Bij de zorgverzekeraar valt dit ziekenhuis onder het OLVG!

Luna volgens mij klopt hetgeen qua info plastisch chirurgen wel hoor!
Ik vind het heel lief en zorgzaam van je dat je mij waarschuwt voor de monoblock hydrogel.
Ik ben er nog steeds niet 100% uit.
Als ik de keuze voor de monoblock wel maak zal ik jullie goed op de hoogte houden op de "na explantatie monoblock" forum.
Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor een aantal vrouwen op dit forum moeilijk te begrijpen is dat er vrouwen zijn
die na de ellende van de siliconen de monoblock hydrogel nog aan gaan. Maar het feit blijft dat we allemaal in 1 ding dezelfde keuze maken en dat is dat we allemaal voor explantatie van siliconen prothesen gaan!!!!!!
De meeste zijn dan helemaal klaar met nep borsten en sommige vinden die stap toch nog te groot. En in die categorie plaats ik mijzelf meer. Ik kon echt niet leven met de AA cup die ik had. Ik was gefixeerd op borsten van andere vrouwen die ze wel hadden. Ik vulde mijn bh,'s enorm op en wou nooit zwemmen. Problemen in relaties qua intimiteit etc. Het feit dat ik een borstvergroting kreeg heeft mij echt goed gedaan! Ik ben zo een ander mens. Tja tot ik ziek werd helaas. De overweging wel de gifbommen eruit die ook op de levensduur van 10 jaar zitten en de monoblock hydrogel zodat ik nog wel borsten heb en van daaruit kijk ik verder. Voelt het toch niet goed dan gaan ze er onder plaatselijke verdoving alsnog uit voor 500€ Ipv 3000 onder algehele narcose. De 1 zal denken daar zit wat in, de ander zal denken wat een stomme beslissing etc etc.

Nu toch echt naar SLEEP SLEEP

Liefs

-BLOEM-
Laatst gewijzigd door Sunny op 26 jun 2014 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
6x

Ongelezen bericht 26 jun 2014 23:44

Beste Sunny,

Dokter van Selms erkent wel de problemen hoor.
Het is een fijne, maar zeer kundige arts, hij heeft mij altijd serieus genomen, hij heeft mij al 5 keer geopereerd doordat ik meerdere lekkages en kapselvorming heb gehad.
Toen ik afgelopen maart bij hem terecht kwam met al mijn gezondheidsklachten, heeft hij mij gelijk naar Dokter Nannayakara in het VU gestuurd en gezien mijn klachten heeft hij voorgesteld om de Explantatie door te zetten. Afgelopen 16 juni heeft hij mij verlost van mijn protheses.

Hij werkt inderdaad met Monoblock, maar dat zag ik echt niet zitten, ik was duidelijk klaar met wat voor vulling, aangezien ik ernstige lichamelijke klachten heb, zoals een zware longafwijking en ng vele andere lichamelijke klachten.

Hij is wel recht door zee en zal direct zeggen wat wel en wat niet kan, maar dat is dan ook maar duidelijk.
Ik was erg onzeker over de explantatie en dacht dat hij misschien toch beter een lift kon doen, maar hij verzekerde mij dat het echt niet nodig was en dat het best wel mee zou vallen hoe het eruit zou komen te zien.

Dus ga met een gerust hart naar deze Arts en dan kun je daarna zien wat je voorkeur heeft.
Hij is nu echt wel bekend met de problematiek rondom de protheses en zal dat niet meer ontkennen.

Succes met je zoektocht.

Liefs Mik.
BV 1991-Explantatie 2014

-De opluchting van verwijderen protheses is vele malen groter dan de teleurstelling van hoe mijn borsten er nu uit zien!-
Sunny

Ongelezen bericht 27 jun 2014 09:31

Goeiemorgen Mik,

Dat is ook toevallig ik heb net op jou forum een bericht geplaatst.
En dan zie ik nu een bericht van jou bij mij Party time waar ik dus enorm blij mee ben.
Wat fijn dat jij zo een goeie ervaring bij deze arts hebt. Alleen heb jij dus geen goede ervaring met de verpleeging en moet ik dus goed duidelijk alles overlegd hebben en mijn vragen goed voor bereiden.
Heeft hij ook ingediend bij je zorgverzekering en kreeg je het vergoed?
Wat zijn de totale kosten van explantatie en kapsels weg halen?

Wat een vragen he :D

Liefs _Omhelzing
Luna MKS

Ongelezen bericht 27 jun 2014 09:58

Sunny, ik bedoelde de lijst monobloc op de website van het Meldpunt niet de pc lijst hier op het forum die klopt inderdaad.
Kingma werkt in het Slotervaart en ECA- jan van Gooyen. Maar als je door har geholpen wilt worden, ik het verstandiger om dit bij het Slotervaart te doen. Je maakt in een regulier ziekenhuis meer kans op een vergoeding.

En dan nu over deze van Selms:
Ik heb dit niet eerder gezegd, omdat Mik nog moest en ik het echt niet verstandig vond haar bang te maken.
Ik ga jullie fors tegenspreken wat deze arts betreft. Geen enkele arts heeft in het verleden meer PIP's geplaatst dan hij. Hij heeft massaal vrouwen opgelicht en is daar heel heel erg rijk van geworden!!! Problemen met implantaten dat bestond niet volgens hem. Veel vrouwen zijn erg ziek geworden door hem. En als ik alleen al kijk naar wat hij Mik heeft aangedaan, dan zou ik nooit naar zo'n arts toe gaan. Zelfs Cohen zei er iets over. Na 2 keer wisselen moet een arts toch wel kunnen bedenken dat er iets niet helemaal goed is.
Deze arts zal ik geen enkele vrouw aanraden nooit! En klachten van vrouwen erkennen laat me niet lachen, dat doet hij nu omdat hij dat verplicht is. Zelf gelooft hij daar waarschijnlijk helemaal niets van.
Hier een berichtje op het forum: http://klachtensilicon.forum2go.nl/hele ... -t734.html
Marlou Boots over van Selms: http://www.iiav.nl/ezines/DivTs/Stille% ... 01/Nr4.pdf

Ik ben geen haatdragend mens, en beschouw zeker niet alle pc's als geldwolven, maar van Selms is in het verleden echt te ver gegaan. En ik zou zelf heel hard bij hem wegrennen.

Sorry Mik echt sorry dat ik dit zeg. Ik ben blij dat je implantaten zijn verwijderd en dat het nu klaar is. Het is een kundige arts dat zeker, maar er is meer nodig dan kundigheid om van een arts een goede arts te maken.

Deze man is nu heel rijk en heel veel vrouwen ziek door hem.

Sorry Sunny ook voor jou, maar ik moest dit zeggen. Ik begrijp heus wel als je toch door hem geholpen wilt worden, omdat hij de enige is die met de monobloc werkt, maar nu zal ik mijn mond niet meer houden. Ik heb dat gedaan voor Mik, ze had het al moeilijk genoeg. Ik was absoluut niet bang dat er iets mis zou gaan bij haar, omdat hij zijn vak verstaat. In zijn kundigheid heb ik alle vertrouwen, maar in de rest niet. En ik gun het hem niet dat hij nu ook nog eens geld gaat verdienen aan onze leden. Maar goed, alle vrouwen moeten zelf een keuze maken. Wij zijn er om naar ze te luisteren.

Sorry nogmaals!!!

X Luna
Bezoek onze website
~~~~~~
~~~~~~
~~~~~~
Neem contact op

"If I am not for myself, who will be for me? But if I am only for myself, what am I? And if not now, when?"
6x

Ongelezen bericht 27 jun 2014 11:07

Lieve Luna,

Dit had ik ECHT HEEL ERG GRAAG GEWETEN!

Je wist hoe erg ik aan he twijfelen was, ik ben nu echt van slag, heeft hij mij operatie nu wel goed gedaan, wat moet ik nu moet ik met mijn poffertje pannetje tegenover hem gaan zitten.

Nee ik ben echt verdrietig dat ik al deze informatie niet heb gekregen, ik hoor graag de waarheid en dan niet achteraf.

Waar is dit forum dan voor, of een prive bericht op zijn minst.
Ik ben even echt van slag, dacht hier steun te krijgen en meningen te horen, echte meningen waar ik dan zelf een weloverwogen keuze over kan maken.

Ben echt radeloos nu, ik had al zon twijfel, maar hij heeft mij altijd met respect behandeld, misschien toch achter mijn rug mij uitgelachen, ik moet straks terug naar hem voor conrptrole en de hechtingen.
Nee ik ben niet blij, verdrietig zelfs!

Mik
BV 1991-Explantatie 2014

-De opluchting van verwijderen protheses is vele malen groter dan de teleurstelling van hoe mijn borsten er nu uit zien!-
Luna MKS

Ongelezen bericht 27 jun 2014 11:56

Lieve Mik,
Ik was al heel erg bang voor deze reactie en heel begrijpelijk lieverd echt. Maar wat had ik moeten doen? Jou bang maken voor je operatie? Ik heb wel vaker over van Selms geschreven op het forum. Alleen heb jij dat natuurlijk nooit gelezen dat snap ik. Als je zoekt met de zoekfunctie dan kun je de berichten alsnog lezen.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je nu heel erg kwaad op mij bent dat zou ik ook zijn, maar je was al bang genoeg moest ik je banger maken of ervoor zorgen dat het nóg langer zou duren voordat de siliconen er uit zouden kunnen?

Ik wist niet hoe ik dit moest aanpakken met je ik had zelfs Joke gemaild hierover en ik wist het gewoon echt niet. Nadat je mij zijn naam gaf, wees ik je nog op de mogelijkheid op naar van Loenen te gaan. En ik zei je dat je nogmaals een afspraak moest maken om alles nogmaals te bespreken. Ik durfde je gewoon niets te zeggen over de PIP's, omdat ik bang was dat je in paniek zou raken je je al bijna onder het mes moest. Misschien had ik het anders moeten doen sorry. Ik kan ook niet alles voorzien. Het is ondanks alles een kundige arts die goed opereert. Dat heb je ervaren. Ik ben gewoon heel erg boos op deze man voor alles wat hij in het verleden heeft gedaan. Sorry ik had het je eerder moeten zeggen, maar ik wist gewoon niet hoe. Ik heb namelijk een tijdje geleden een soortgelijk iets gehad met een andere dame met dr. Zugrias. Uiteindelijk is deze dame niet meer door de arts geopereerd met tot gevolg dat ze nu nog steeds met ziekmakende implantaten rondloopt. Ik weet ook niet alles hoor.

Ik weet het ook allemaal niet meer en ben ook heel verdrietig zo erg is het dat ik soms niet meer weet of ik dit werk door zal zetten. Ik draag een veel te grote verantwoordelijkheid en soms is dat teveel voor me.

Hij zal je heus niet achter je rug uitlachen hoor zo erg is hij ook weer niet.
Je voelde je op je gemak bij hem dus dat is belangrijk. Hij heeft fouten gemaakt in het verleden dat is wat ik wilde zeggen.
Ik wist echt niet hoe ik dit moest aanpakken met je schiet me maar neer als je wilt :cry:
Bezoek onze website
~~~~~~
~~~~~~
~~~~~~
Neem contact op

Luna MKS

Ongelezen bericht 27 jun 2014 13:10

Ik heb spijt dat ik niet eerder iets zei, maar ook heel erg veel spijt van alles wat ik vandaag schreef.
Ik heb het nu voor Sunny heel erg moeilijk gemaakt. Het liefste zou ik alles weghalen nu maar dat kan ik niet en mag ik niet dat zou niet eerlijk zijn.

Ik weet ook niet wat ik nu nog kan zeggen. Ik weet wel dat mensen kunnen veranderen. Misschien ziet hij nu in dat er wel degelijk vrouwen zijn die erg ziek kunnen worden. Hij stuurde Mik naar het Vu voor verder onderzoek, dat is al heel wat. Maar ik blijf toch denken soms deed hij dat omdat hij moest of was het zijn eigen keuze?

Ik wil nu ook niet de toestand voor Sunny moeilijk maken en dat heb ik wel gedaan door dit te zeggen. Maar ik wilde niet nogmaals mijn mond houden. Dit is hoe ik over hem dacht. Dit is wat hij in het verleden deed. Hoop dat hij van zijn fouten heeft geleerd. Misschien heeft hij dat wel dat hoop ik dan maar.

Sunny, volg gewoon je intuitie. Je moet nooit afgaan op wat andere over iemand zeggen. Maar zelf ervaren hoe jij behandeld wordt. Dat was ook de reden waarom ik niets tegen Mik had gezegd. Zij voelde zich wel goed bij hem. Ik weet het ook allemaal niet meer...

Sorry voor alles!!!
Bezoek onze website
~~~~~~
~~~~~~
~~~~~~
Neem contact op

Janneke

Ongelezen bericht 27 jun 2014 13:50

Lieve Sunny , net toen mijn afspraken vast stonden ,kreeg ik ook een boel negativiteit over het team daar en het AZM . Ik ben blij dat ik mijn eigen gevoel heb gevolgd en ben blij met het resultaat en hoe alles gegaan is, ondanks hoe alles telkens vertraagd werd door administratieve rompslomp, zowel z'huis als bij de zorgverzekering :/ Ogen en oren wijd open , en volg je hart ! Sterkte meisje xxx Janneke FLOWER

LUNA : je kan niet altijd alles goed doen ! Laat je niet ontmoedigen ,je doet zoveel goed werk terwijl je zelf nog zo ziek bent ...Laf joe xxx
6x

Ongelezen bericht 27 jun 2014 14:37

Lieve Luna en Sunny

Ik wil even schrijven dat ik niemand wat kwalijk,neem, ik was alleen verdrietig want het had zeker mijn keuze beïnvloed.

MAAR, ik ben ZELF verantwoordelijk voor de keuzes die ik maak! Daar kan ik niemand anders op aanspreken!
Dus Luna geen zorgen, jij kunt niet de hele wereld op je rug nemen.

Sunny, wat ik verder kwijt wil is dat hij mij het gevoel geeft me serieus te nemen, want hij stuurde mij door naar het VU of hij dat nu moest of echt meende dat maakt op dat moment niet uit. De verwijzing was er, verder heeft hij mij zijn excuses aangeboden voor het feit dat hij bij mij PIP heeft geplaatst. Tja, ik ben nog steeds in de war, over wat Luna schrijft, mensen kunnen veranderen, maar dat weet je nooit zeker. Na deze verhalen voel ik me naïef en in de war, ik heb me 6 keer laten opereren door deze arts, hij heeft mij altijd met respect behandeld. Ik weet niet wat ik hier nu mee moet, ik ben voor zijn kundigheid gegaan.

Mijn opname was niet fijn, geen fijne verpleging en geen nazorg. Maar de operatie is goed gegaan en de wonden zien er goed uit.

Wat moet ik as. 17-7, dan heb ik mijn eerste controle, ik vind het ook zo vreemd dat ik pas na een maand mijn eerste controle heb.
Ik heb in het verleden ook PIP van hem gekregen en voordat de ellende bekend werd heb ik al een wissel moeten ondergaan omdat mijn pip lek was en in mijn lymfeklieren zaten, toen heb ik de wissel zelf moeten betalen, althans de protheses en ik ben nu zo verdrietig dat ik zo stom heb kunnen zijn om toch telkens weer met hem in zee te gaan, terwijl jullie hem als een monster neerzetten. Ik voel me vernederd en baal gewoon, maar Lieve Luna, ik kom er wel overheen.

Ik voel me een kluns en dat terwijl het om mijn eigen lichaam gaat?

Liefs Mik
BV 1991-Explantatie 2014

Luna MKS

Ongelezen bericht 27 jun 2014 14:59

Lieverd, ik had in de pm gereageerd.
Je bent niet naïef en ook geen kluns haal jezelf niet zo naar beneden alsjeblieft!!
Je hebt de juiste keuze gemaakt, je bent van de implantaten af! Het is op deze manier sneller gegaan omdat jij al patiënt was bij hem.
Ik hoop dat je het andere berichtje nog leest, daar schrijf ik meer.

Is hij misschien op vakantie dat je daarom pas een maand later op controle moest?

Nogmaals sorry voor alles wat ik je heb aangedaan door niet alles meteen tegen je te zeggen. +LOVE+ Luna

ps. Ik ben ook verantwoordelijk voor jullie daarom doet het mij zoveel pijn. Ik voel me echt heel erg verantwoordelijk daarom geef ik ook alles wat ik kan.

Ik moest kiezen en koos wat mij het beste leek. Ik wist het echt niet :(

Lieve Janneke, dank je wel ook voor jou lieve woorden ik voelde me echt een heks maar dat ben ik helemaal niet :cry:
Bezoek onze website
~~~~~~
~~~~~~
~~~~~~
Neem contact op

Plaats reactie

Terug naar “Stel jezelf voor (cosmetisch)”